teman-teman...

Sunday, October 31, 2010

" Jangan la bimbang, usah risau lah k...."

salam.... semuanya ok? hmmmm... pernah saudara menerima soalan sedemikian? pasti pernah kan? apa jawapan kita? ada yang menggangguk tanda ok, ada yang terus menggeleng, ada yang hanya terdiam. emm.. apa sebenarnya yang ok? pernahkah kita merasakan semuanya ok? dan bila ok, pernah kita berpuas hati? dan kalau kita puas hati pun, pernah kita mengucap syukur? kalau pernah pun, apa yang kita lakukan sebagai tanda syukur? amboiiiii.. banyak benar persoalan yang ditimbulkan oleh IbnuRijal kali ni. rasa macam mengada ngada pulak, tapi pernah tak kita rasa yang kita semua sebenarnya memang mengada ngada? pada siapa? ALLAH...
 setuju tak? kita mintak macam- macam pada ALLAH, tapi apa yang kita buat untuk-NYA? kadang-kadang perkara yang kita minta itu lansung tak masuk akal, malah usaha kita pulak lansung tak logik. contoh Yang kita boleh fikir, pabila seseorang mintak nak jadi jutawan, tapi tak nak kerja, tak nak usaha. agak-agak kita, boleh dapat tak dia jadi jutawan?
sebab tu dalam sastera melayu kita ada kisah mat jenin, lebai Malang, Pak Pandir dan banyak  lagi. tu sebenarnya atuk nenek kita nak ajar kita lah tu..
 memang mustahil kalau dapat sesuatu tanpa usaha. tapi.... mustahil tak ALLAH nak bagi kepada kita?
jawapanya TAK mustahil. ALLAH berkuasa atas tiap2 sesuatu, kalau nak bagi apa2, ALLAH cuma kata "jadi" maka jadilah. [rujuk surah yasin, ayat 2nd last, m/s 445]
tetapi.. {ada tapi]... ALLAH nak kita usaha dahulu, baru ALLAH bagi. ALLAH nak latih kita jadi hamba yang gigih. dan bila kita dapat sesuatu perkara dengan perlu berusaha, pasti kita akan menghargainya bila dah memperolehinya. dan bila kita senang2 saja dapat sesuatu nikmat tu tanpa  perlu berusaha, kita tak kan hargainya. setuju tak dengan pendapat ni? sebab tu bahasa melayu mengajar kita USAHA TANGGA KEJAYAAN. bahasa arab mengajar kita MAN JADDA WA JADA. bahasa inggeris mengajar kita DO THE BEST, LET ALLAH DECIDE THE REST..
sebab tu kita kena usaha. ada orang cakap, nanti di syurga dah tak perlu usaha, nak apa pun boleh dapat. betul. tetapi, [ada tapi lagi].. di dunia ni kita perlu berusaha la cari bekal untuk masuk syurga.
tak ada perkara yang percuma. masuk tandas pun kena bayar 30 sen. ada setengah tempat tu sampai 50 sen. kalau nak tisu tambah lagi 30 sen..
kita rujuk Quran, kisah wanita suci bonda Maryam sewaktu nak melahirkan nabi Isa a.s, bukankah ALLAH datangkan jibril kepada beliau dan mengajar beliau supaya menggoyang2 pohon kurma yang disandarnya itu, apabila jatuh 1 buah kurma itu, maka makanlah, dengan memakannya dapat mengurangkan kesakitan nak melahirkan itu... ohhhh... pernah dengar kisah ni.. apa yang pelik? macam biasa je.. haa sebab tu ALLAH suruh kita baca quran dengan TADABBUR, maknanya betul2 faham. bukan just baca dan simpan je. kalau kita kaji dalam2 kisah ini, apa mesej yang ALLAH nak beri pada kita? ALLAH nak beritahu tentang peri pentingnya usaha. buktinya, lihat sewaktu Maryam kesakitan nak melahirkan, ALLAH nak bantu dengan hendak memberi Maryam makan kurma penawar tu. tetapi ALLAH suruh maryam goyang dulu pohon kurma tu sampai kurma jatuh.... Tuan2 dan Puan2 sekelian, pohon kurma tu bukan macam pokok bunga kertas, bukan macam pohon2 sayur yang lembut. pokok kurma tu macam pokok kelapa sawit! logik tak seorang wanita yang sedang dalam kesakitan, nak goyangkan pohon tu? isyyhh.. kalau kita yang tak sakit ni pun, cuba pergi ke pohon kurma dan goyangkan pohonnya, lihat jatuh tak buah. comform tak kan? jadi, apa maksudnya? boleh tak kalau ALLAH nak terus jatuhkan kurma tu didepan maryam tanpa perlu maryam menggoyangkannya?
boleh.. "kun" maka "jadilah"..malah kalau ALLAH nak hilangkan terus rasa sakit tanpa perlu Maryam berbuat apa2 pun boleh. kan? jadi mengapa ALLAH suruh maryam goyang juga pohon tu? sebab ALLAH nak ajar kita supaya BERUSAHA, tak kira kecil atau besar, tetap kena USAHA.. subhanallah...
usaha.. usaha... tu kuncinya untuk semua manusia.
tapi untuk ahli kitab, kuncinya usaha dan tawakkal.. bagus la tu kena ada tawakkal..
tapi kita {islam] lagi best.. tuhan ajar kita 4 perkara berbanding 2 oleh ahli kitab, dan 1 oleh manusia lain. kita diajar 1. usaha, 2. doa , 3. tawakkal. ,4. redha.
kan tuhan dah pesan banyak kali dalam Quran, "nak ape pun mintak je.." {lebih kurang macamtu la} check surah Baqarah, "allah mengkabulkan doa orang yang berdoa." selain itu, "UD'uuNI FASTAJIBLAKUM."
ALLAH kan maha pemurah.. setakat nak jadi jutawan dunia tu tak de hal lah bagi ALLAH kalau nak makbulkan.. Tetapi [ada lagi tapi] ...ALLAH bukan sahaja maha pemurah, ALLAH juga maha pengasih. sebab tu ada perkara yang kita mintak kadang2 kita tak dapat. bukan tanda ALLAH tak mampu, tapi tu la tanda ALLAH sayangggggggg sangat pada kita...
dalam quran ALLAH menyebut, "kadang2 kamu membenci sesuatu perkara, padahal perkara itu baik bagi kamu, kadang2 kamu menyukai sesuatu perkara padahal perkara itu buruk bagi kamu, kamu tak mengetahui sedangkan allah maha mengetahui."
bagaiman proses pengkabulan doa?
ada 3 :
1. kita doa, allah makbulkan.
2. kita minta yang lain, allah bagi yang lain.
3. kita doa, tapi tak dapat apa2.
 hai betul ke ni...? jom jom, kita perinci satu persatu, jangan baca sekerat je, nanti salah faham, ibnuRijal pula dituduh sesat. hehe..
yang pertama, doa dan dapat. ini biasa. bila kita doa sesuatu perkara yang baik untuk kita atau orang lain, ALLAH akan makbulkan.
kedua, doa dan dapat yang lain. ini yang kita bincang tadi, mungkin apa yang kita doa tu tak sesuai untuk kita, jadi ALLAH menggantikan yang LEBIH BAIK..
ketiga, doa dan tak dapat apa2. emm... bukan tak dapat, tapi ALLAH mengkabulkannya di akhirat. kenapa lak? sebab ALLAH sayang pada kita. pahala kita kurang di dunia ni, jadi untuk ALLAH memasukkan kita kedalam syurganya, maka apa yang kita minta pada hari ini, ditukarkan dalam bentuk kebajikan di akhirat nanti.  ni lagi dahsyat.. bahkan dalam satu riwayat disebutkan, pabila orang2 yang bedoa itu melihat doa mereka dikabulkan di akhirat nanti, pasti mereka mengharap agar semua doa2 mereka tidak dikabulkan di dunia dahulu..  mesti besar anugerahnya kan?
Inilah hakikat usaha, doa dan tawakkal.. bagaimana dengan konsep yang ke-4? redha.? pastinya lebih menarik untuk direnungi.. insyaALLAH ibuRijal akan sambung tentang konsep redha pada edisi akan datang, pastikan saudara membacanya untuk melengkapi kesemua empat konsep, setelah itu pasti saudara merasakan agungnya cinta ALLAH kepada kita, dan agar kita dapat merasa satu pengalaman yang hebat hingga mampu menitiskan airmata.. nantikan sambungannya..
CUKUPLAH UNTUK HARI INI.

Thursday, October 28, 2010

indahnya islam mengajar kita...

video
salah satu kerukunan dalam rumahtangga adalah saling memahami dan toleransi. taqwa adalah tiang seri, kasih sayang dan kesetiaan adalah atapnya,  sabar adalah dinding, rindu adalah lantai, tapaknya adalah agama, hiasannya adalah senda gurau mesra, harumannya adalah bacaan quran dan  solat berjemaah, warnanya adalah iman,  cahayanya adalah amanah, tinggi tanggungjawab yang digalas, maka teranglah cahayanya, khianat pada amanah diberi Ilahi maka malaplah sinarnya, inilah binaan kukuh yang takkan runtuh sampai kedalam syurga jika strukturnya terus dipelihara  dengan iman, sabar dan kesucian jiwa..
"bercinta  sampai ke syurga"..
 CUKUPLAH UNTUK HARI INI.

Monday, October 25, 2010

"Engkau layak wahai Umar ! "

salam... wahai saudara yang selalu dihati. emm.., saudara lihat pada tajuk hari ini, agaknya pernah tak saudara dengar ayat ini? macam pernah. kan? ucapan siapa ya? dan siapa Umar yang disebut layak ini? persoalan seterusnya, layak untuk apa?
ok.. ok.. begini, ini adalah kata-kata nabi Muhammad s.a.w. versi penuhnya adalah begini ; "jika ada lagi nabi selepas aku, engkau layak wahai umar.." ini adalah ucapan yang nabi tujukan kepada khalifah kedua islam, saiyyidina Umar ibn khattab. beliau mula menjadi khalifah pada tahun 634 mesehi, hingga 644 masehi. nama gelaran beliau adalah al Farouk' yakni bermaksud pemisah antara yang hak dan yang batil. agaknya mengapa ibnuRijal beminat berkongsi tajuk ni hari ni ya? sudah pasti ada yang menarik untuk dikongsi bersama. berjanjilah untuk terus membaca, sambil IbnuRijal menyajikan saudara dengan kisah2 yang HEBAT..
jom kita mulakan dari awal. saidina umar berketurunan bani Adi. yakni antara bani yang kuat dan berpengaruh di Mekkah. sewaktu islam mula2 bertapak, umar merupakan penentang kuat islam. hingga nabi pernah berdoa kepada ALLAH agar Allah memperkenankan salah seorang untuk diberi hidayah islam, sama ada umar atau Abu jahal. Allah memilih  umar. kisah pengislaman umar, suatu hari sedang umar sibuk memerangi orang islam dikota Mekkah, tiba2 datang seorang lelaki berkata padanya, "bagaimana kau memarahi orang memeluk islam, sedangkan adikmu serta adik iparmu juga adalah pengikut Muhammad!?" mendengar kata-kata itu umar menjadi teramat malu dan tercabar.beliau terus pulang kerumah adiknya itu dengan perasaan marah. setibanya dirumah, adik iparnya sedang membaca quran.[bukan mushaf seperti hari ini]. umar meluru mendapatkan adik iparnya itu, lantas memekik kepada adik iparnya itu, "apa yang kau buat ni?! jangan beritahu yang kau dah jadi pengikut Muhammad!" tiba2 adik perempuannya terlihat umar memaki hamun suaminya, lantas dia datang mencelah. "ya abang.., kami muslim sekarang, sebuah agama yang benar" mendengar kata2 adiknya itu, umar jadi makin marah lalu menampar adiknya itu, apabila adik iparnya ingin meleraikan, dia turut ditumbuk hingga pelanting sedang lembaran ayat quran tadi masih ditangannya. "apa yang kau baca tadi, biar aku lihat!" kata umar. adikya bangun menahan sakit lantas berkata, "tak boleh! abang kotor, perlu sucikan diri dulu" selepas menyucikan diri dan berjanji tidak akan mengoyak lembaran itu, adik iparnya memberikan lembaran itu untuk dibaca umar.. umar terbuka surah Tahaa dari ayat 1 hingga 5. lantas umar rebah. airmatanya mengalir.. "ini bukan kata-kata manusia, ini kata-kata dari satu kuasa  yang teramat agung... tunjukkan aku dimana Muhammad" kata umar sambil tubuhnya menggeletar. "tak boleh, kami khuatir abang akan apa-apakan pesuruh Allah" jawab adiknya. selepas didesak, akhirnya umar dibawa bertemu Rasulullah s.a.w. sebaik tiba, semua sahabat membuat benteng melindungi Rasulullah. namun Rasulullah membiarkan umar menghampiri baginda. baginda tersenyum melihat umar. lalu umar berkata "wahai Muhammad, aku mahir segala sastera arab namun aku yakin kalam yang engkau bawa bukan rekaanmu, ia datang dari tuhan yang maha Esa. aku telah menelitinya dan aku yakin untuk mengatakan "TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH DAN ENGKAU MUHAMMAD ADALAH PESURUH ALLAH" mendengar kata-kata umar itu, semua yang berada disitu menangis kerana terharu dan bersyukur. islam makin kuat dengan umar ynag gagah. bayangkan, umar yang kuat menentang islam pun, hanya dengan membaca 5 ayat quran boleh tersungkur menangis, mengapa kita yang sudah islam sejak lahir, sudah baca jutaan ayat quran setiap hari, kita masih angkuh dan ego? masih berbuat mungkar??
kita lihat pula dalam peristiwa hijrah. umar memilih untuk berhijrah secara terang-terangan. sebelum bertolak ke Madinah, umar pergi bersolat di kaabah kemudian melaung kepada seluruh penduduk mekkah yang ketika itu 95% adalah kafir. "wahai penduduk Mekkah...!! sesungguhnya aku ingin berhijrah ke Madinah sekarang, sesiapa yang ingin melihat isteri menjadi janda atau anak menjadi yati, silakan menghalangku!!" semua penduduk mekkah tertunduk takut. malah panglima mereka jua tak berani berbuat apa2, mereka hanya melihat umar menunggang kudanya menuju ke Madinah tanpa mampu berbuat apa2 walaupun mereka boleh memanah umar dari jauh. tetapi mereka tak berani. demikianlah keperwiraan umar r.a.
apa kedudukan umar disisi ALLAH s.w.t? beliau antara 10 sahabat yang dijamin masuk syurga. selain itu beliau adalah muhaddas dalam umat Muhammad s.a.w.. apa itu muhaddas?
nabi bersabda "setiap rasul ada seorang muhaddas, dan muhaddas dalam umatku adalah umar" sahabat bertanya ya Rasulullah, apa itu muhaddas? jawab Rasulullah, "malaikat bercakap melalui lidahnya". bagaimana ya? misalnya kisah ini.. kisah yang berlaku sewaktu umar sudah menjadi khalifah. suatu hari umar sedang memberi khutbah disebuah masjid di madinah. pada masa sama umar  telah mengutus tentera islam  yang dipimpin oleh  panglima sariah untuk berperang jauhhhhhhh di sempadan.. sedang berkhutbah di madinah, tiba2 umar menjerit "sariah! lari naik keatas bukit!!" semua jemaah hairan. setelah beberapa lama. tentera islam pun  kembali ke madinah. para sahabat mendapatkan sariah dan bertanya, engkau ada dengar apa2 tak semasa sedang berperang tempoh hari?" sariah menjawab, "ya, aku mendengar suara amirul mu'minin menyuruh kami lari keatas bukit, dan kerana mengikut arahannya itu, kami terselamat dari serang hendap musuh" bagimana suara umar mampu di dengar dari ratusan batu jauh? itulah dinamakan muhaddas. malaikat bercakap melalui lidahnya.
umar juga memang terkenal dengan ketegasan dan kegagahannya. namun ketegasan umar bertempat. pada peristiwa isra'mikraj, orang kafir mekkah mentertawakan nabi kerana kata mereka nabi berdusta. nabi mengatakan pergilah ke rumah umar, minta umar ceritakan pada kalian." dengan harapan orang kafir mekkah akan mendengar kata2 umar kerana umar disegani di mekkah. sebaik tiba dirumah umar. mereka memanggil umar dan berkata, "wahai umar, ceritakan kepada kami tentang rasulmu Muhammad yang pergi ke langit dan turun dalam masa sehari" kata mereka sambil ketawa. "adakah Rasullullah telah ceritakan padamu?" jawab umar. "ya. tetapi kami tak percaya, jadi muhammad mintak engkau yang ajar kami tentang cerita kelakar itu" kata mereka lagi. umar mengangguk dan menyuruh mereka tunggu sebentar, dia masuk kedalam rumah. sebaik keluar dengan pedang yang terhunus, umar terusssss memancung kepala salah seorang dari mereka. mereka semua terkejut lantas bertempiaran lari. sebaik berita ini sampai kepada nabi. baginda agak kurang senang lalu berjumpa untuk bertanya hal yg sebenar kepada umar. saudara sekelian, ini jawapan umar kepada Rasulullah.; "kalu kata2 rasul pun mereka tidak percaya apatah lagi kata2 umar, ya Rasulullah, umar tak pandai mengajar KEPADA orang, umar hanya pandai mengajar KEPALA orang.."
bagaimana kepimpinan umar sewaktu menjadi khalifah pula? sewaktu mula2 dilantik menjadi khalifah, umar pun berucap.. "saya bukan yang terbaik dikalangan tuan-tuan, maka tegurlah, saya keras, maka lembutkanlah, jika negara ini kaya,  biarlah saya yang terakhir merasa kekayaan itu, jika negara ini jatuh miskin,  biarlah saya yang mula2 merasa kesusahan  itu...." tiba2 bangun seorang pemuda menghunus pedang kepada umar, dan berkata "wahai umar jika engkau khianat, pedang ini akan memenggal kepalamu!" semua disitu terdiam. mereka tunduk rapat. mereka tahu umar seorang yang garang, pemuda itu masih belum mengenal siapa sebenarnya umar.. semua ketakutan.. namun.... umar tersenyum mendengar kata2 pemuda itu, dan berkata syukur masih ada yang berani menegur saya".. semua yang disitu berasa lega.
benarkah umar garang dan gagah?? jawapannya : YA.
bayangkan, bukan sahaja orang kafir takut akan umar, malah syaitan juga akan lari apabila melihat umar. namun saudara, ada something yang menarik yang ibnuRijal nak ceritakan tentang saiyidina Umar r.a, suatu hari, seorang lelaki pergi kerumah umar untuk mengadu kepada umar tentang isterinya yg selalu membebel. sebaik tiba dirumah umar, belum sempat memberi salam, dia terdengar suara isteri umar sedang membebel kepada Umar, dan umar hanya tunduk terdiam tak berkata apa2. lelaki itu menjadi hairan, mana perginya kegagahan umar? sejurus kemudian umar keluar rumah dan tersermpak lelaki itu didepan pintu rumahnya. selepas meluahkan kehairanaannya kepada umar, umar senyum melihat lelaki itu dan berkata, "isteri kita banyak jasa kepada kita, sediakan macam2 untuk kita. apa salahnya kita buang ego kita bila berhadapan mereka dan mendengar semua luahan mereka".
sebenarnya banyak lagi kisah umar yang teringin ibnuRijal kongsikan. namun mungkin tidak sempat kali ini. sebagai mengisi kisah terakhir tentang khalifah agung islam ini, IbnuRijal bawakan kisah umar membebaskan baitul maqdis. ingat  lagi tak? ibnuRijal pernah berjanji untuk menceritakan kisah ini sebelum ini. sewaktu islam dibawah pemerintahan umar. islam masih baru jika nak dibandingkan dengan kuasa dunia yang lain seperti Rom dan Parsi. umar mengarahkan tentera islam untuk menyerang baitul maqdis untuk membebaskannya dari kuasa Parsi ketika itu. semua tentera tidak berani. yalah, siapa yang berani nak menyerang kuasa besar dunia ketika itu. ibarat malaysia nak serang AS la.. kalau nak dinisbahkan dengan bilangan tentera dan kecanggihan senjata, pasti kita tak berani kan? sama juga lah mereka. namun umar yang gagah agak terkilan dengan sikap tentera islam ketika itu yang kurang yakin pada Allah. lantas beliau mengambil keputusan untuk pergi membebaskan baitulmaqdis SEORANG DIRI, dan hanya ditemani oleh khadamnya.. ??????? biar betul??? beraninya beliau.. ya.. memang berani. dalam perjalanan kesana umar duduk diatas keldai, dan khadamnya dibawah  menarik keldai itu. umar tak sampai hati melihat penolongnya itu, lalu menawarkan mereka bergilir gilir menunggang keldai. pembantunya serba salah untuk setuju, mana mungkin dia duduk diatas keldai dan umar di bawah menariknya. namun kerana arahan, dia bersetuju juga. mereka pun begilir2 tukar dalam perjalanan itu, hinggalah ke baitulmaqdis. setibanya disana, kebetulan pada masa tersebut giliran umar yang berjalan dibawah dan khadamnya di atas keldai. raja dan tentera Parsi melihat kelibat mereka masuk ke kota itu. selepas mengenalpasti bahawa itu adalah umar, khalifah negara Madinah, Raja Parsi yang agung itu terus meluru ke arah umar dan tunduk, seterusnya menyerahkan kunci kota baitullmaqdis kepada umar r.a. semua orang terkejut. [termasuk kita, kan?] mengapa??
Raja Parsi menjelaskan dalam kitab mereka sudah tertulis kelak pada suatu masa akan datang seorang Raja dari Madinah yang berbangsa islam yang datang untuk membebaskan kota BaitulMaqdis, dan kedatangannya sehelai sepinggang sambil dia yang memandu khadamnya."  kerana itulah dia yakin pasti umar manusia hebat, justeru dia mengaku kalah sebelum bertempur dengan umar. sebaik memegang kunci kota suci ini, umar menangis. pembantunya bertanya, "mengapa menangis wahai tuanku, bukankah hari ini kita sudah membebaskan kota ini?" wahai sekalian 'follower' serta pembaca ibnuRijal., jangan terkejut dengan apa yang bakal anda baca ini.. ini jawapan dari Saiyidina Umar r.a kepada kata2 pembantunya itu;, "kita menang hari ini kerana keyakinan kita yang tinggi kepada ALLAH dan ketaqwaan serta keikhlasan kita, namun percayalah, kelak nanti kota suci ini akan kembali jatuh ke tangan musuh islam kerana pada waktu itu umat islam sudah tidak  lagi yakin pada ALLAH, dan sudah lemah pegangan agama mereka.."
benar tak apa kata2 saiyidina Umar ini?... lihat puak fatah di tebing barat, BaitulMaqdis hari ini, anda ada jawapannya... CUKUPLAH UNTUK HARI INI.

Saturday, October 23, 2010

" terikat pada tarekat, terjerat pada adat, terubat pada ibadat "

salam.... pada edisi kali ini IbnuRijal ingin mengupas satu isu yang pernah hangat satu ketika dahulu, dan masih menjadi tanda tanya kepada kebanyakkan kita. mungkin bagi ahli agama serta ahli akademik yang arif, persoalan demikian hanyalah remeh, namun bagi kami para belia, kami masih tidak mengerti apa maksud sebenar amalan tarekat ini serta apakah ia perlu? melihat laporan serta fatwa2 yang mendakwa ada tarekat yang haram, menambahkan lagi kekusutan kita, apa sebenarnya tarekat ini.. justeru pada edisi kali ini IbnuRijal rasa terpanggil ingin membicarakan topik ini melalui saluran tersendiri, berlapikkan Quran dan hadis. insyALLAH ibnuRijal akan cuba mengupas apa yang sebenarnya yang selama ini menjadi tanda tanya didalam kepala kita. maafkan ibnuRijal kalau ada diantara pembaca yang kurang senang dengan apa yang bakal ibnuRijal terang ini, kadang2 kebenaran memang pahit, namun yang pahit itulah ubat, namun bukan ubat yang menyembuhkan, tetapi milik ALLAH jua lah semua kebaikkan. dah bersedia my friend? ok.. jom.
awwalulkalam.. pertama sekali marilah kita kaji makna sebenar tarekat ini. opps! sebelum itu, baik kita tenung dulu apa itu tasauf. kerana tarekat dan tasauf adalah perkara yang berselang seli. tidak dapat tidak kita menguasai tarekat tanpa mengerti apa sebenarnya tasauf ini. ibarat kalau kita bekenan pada seorang gadis, pasti kita perlu mengambil hati orang tuanya dahulu, kan?
baik, untuk tidak menyimpang jauh, ibnuRijal memetik makna tasauf ini dari kalam ulama',menurut DR.Ali jumuah, mufti kerajaan Mesir, tasauf merupakan manhaj tarbiyyah, ruhiyyah serta sulukiyyah bagi seseorang dalam ibadatnya bagi mencapai tahap ehsan...
?????? ok tak mengapa, kita pergi satu persatu. dalam makna rasauf ini ada 4 perkara yang perlu kita ambil berat.
1. tarbiyyah- bererti mendidik
2. ruhiyyah- roh, atau dalam konteks ini bermaksud penyucian jiwa.
3. sulukiyyah- yakni hubungan kita dengan tuhan.
4. ehsan- yani satu tahap pencapaian yang tinggi dalam ibadat. yang mana nabi S.A.W sebut sebagai ibadat seolah2 kita melihat ALLAH, dan jika tidak[mampu], ALLAH melihat kita.
jadi.. disini kita faham tasauf adalah satu konsep penyucian jiwa kearah penyempurnaan ibadat kita. menurut ulasan ustaz Azhar idrus, terdapat 3 elemen utama dalam tasauf.
1.penyucian jiwa. perlu ke?? jawapannya, 'YA'.. kerana kita bukan sempurna, tuhan ilhamkan kita dua jalan, seperti firmannya dalam surah al Insan, samaada kita bersyukur atau kufur. lihat juga firman ALLAH dalam surah as syams, surah ke-91, juzuk ke-30, ayat 7 hingga 10, m/s 595.. "dan demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya, ALLAH menngilhamkan jalan kefasikan dan ketaqwaan, untunglah bagi orang yang mensucikannya, rugilah bagi orang yang mengotorinya.."
2. perbanyakkan zikir kepada ALLAH. seperti mana firmanNYA dalam surah al Anfal, surah ke-8, juzuk ke-7, ayat 2, m/s 177. iaitu tentang orang2 mukmin yang bila dibacakan nama ALLAH maka gementar hati mereka dan bertambah iman mereka.
3. zuhud kepada kehidupan dunia. firman ALLAH ; " WAMAL HAYATA DDUNYA ILLA LA'IBU WALAHWA, WALADDAROL AKHIROTI LLAZI NA YATTAQUN, AFALA TAGQILUN? ". surah al an'am, surah ke-6, juzuk ke-7, ayat 32, m/s 131. maksudnya, ' dan tidaklah kehidupan dunia itu melainkan permainan dan gurauan, dan negeri akhirat lah[lebih baik] bagi orang2 bertaqwa, apakah kamu tak memikirkannya?' bagi merungkai persoalan zuhud yang sebenarnya, ibnuRijal akan kupas sedalamnya pada edisi yang lain..
baik, selesai tasauf. apa pula tarekat? ianya adalah madrasah penyucian jiwa dari penyakit hati yakni ujub, takbur, dengki, amarah, khianat, was-was, dan pelbagai lagi. semuanya terangkum dalam nafsu. seperti kata2 nabi Yusuf kepada AL aziz yang ALLAH rakamkan didalam Quran, surah yusuf, surah ke-12, juzuk ke-13, m/s 242, ayat ke-53; "dan aku tak menyatakan diriku bebas dari kesalahan, kerana sesungguhnya nafsu itu selalu mendorong kepada kejahatan, kecuali yang diberi rahmat oleh tuhan, sesungguhnya ALLAH maha pengampun dan penyayang." ini beerti manusia sentiasa terdorong melakukan kesalahan dalam jaga atau tidak sedar. kerana itulah nafsu dikatakan sebagai perkara PALING BESAR. namun harus diingat, sebesar mana pun nafsu itu, ALLAH lebih MAHA BESAR..
ringkasnya, tarekat adalah ibarat sebuah madrasah, jemaah, yang melakukan ibadat untuk penyucian jiwa yang bermula sejak kurun ke-4 yakni era junaid lagi. dan tok guru hanya bertindak sebagai penunjuk ajar. biar banyak tarekat yang lahir, matlamatnya hanya satu, mencari keredhaan ALLAH. yang menjadi bezanya adalah wirid2 atau zikir2 yang diamalkan, ada yang diwariskan dari para soleh dahulu kala, ada yang disedut dari kitab2. konsepnya mudah, ibarat belajar bergurulah. secara musyafadah. tarekat juga adalah pelajaran ilmu tasauf melalui bimbingan oleh guru mengikut aliran masing2 yang matlamatnya sama, mencari redha ALLAH. itu saja. begitu juga persoalan fekah, kita mengikut para imam mazhab yang menginstinbat hukum dari Quran dan hadis. kita tak mampu menkaji dan menafsirnya sendiri. saudara tentu pernah dengar, "kalau belajar tanpa guru, maka guru kita adalah syaitan." kan? ibnuRijal yakin saudara sekelian mengerti maksud ibnuRijal. selagi sesuatu aliran tarekat itu tidak bertentang denganquran sunnah, maka tiada masaalah. yang jadi kekeliruan kita hari ini apabila ia ditokok tambah untuk memuliakan seseorang dengan melampau2 atau apa saja matlamat lain yang bertentangan, itu yang jadi sesat. sabda nabi S.A.W dalam satu hadis yang panjang, "....... kelak umatku  akan terpecah menjadi 73 golongan [jalan], 72 daripadanya akan masuk neraka, hanya SATU golongan akan masuk syurga.." jadi, dimana tempat kita. kalau dikaji dari sudut probability, mungkinkah kita termasuk dalam golongan yang hanya satu itu? selagi kita tidak lari dengan pegangan quran dan sunnah, maka yakinlah kita akan selamat.
bagi pendapat peribadi ibnuRijal, banyak lagi cara mencari redha ALLAH selain menyertai aliran tarekat. kita luaskan skop kita. jangan terhimpit pada satu. tambahan pula kita yang cetek ilmu agama ini, dikhuatiri salah memilih aliran. kita juga yang merana. bagi yang mampu, tahniah! teruskan menyuci jiwa. banyak tarekat yang masyur dan benar di malaysia ini. namun, terdapat banyak tarekat lain yang 'menumpang' nama mereka. itu yang kita risau. beginilah, luaskan skop kita untuk mencari redha ALLAH. kita diajar, "andai semua makhluk di dunia ini berkumpul membuat pahala, kuasa ALLAH sedikit pun tidak bertambah, dan andai semua makhluk didunia ini berkkumpul untuk berbuat dosa, kuasa ALLAH sedikit pun tidak berkurang"
apa maksudnya? maksudnya, ALLAH tidak memerlukan ibadat kita, tapi KITA LAH YANG MEMERLUKAN IBADAT ITU.. jadi, fahamilah konsep ini,. dengan  berbuat baik pada ibu bapa pun sudah boleh meraih redha tuhan, menyucikan jiwa. betul tak? pada zaman nabi Sulaiman a.s, suatu hari baginda sedang berjalan2 di tepi laut. tiba2 baginda terlihat akan satu cengkerang yang cukup besar dan cantik yang berada didalam laut, cahayanya cukup terang hingga boleh dilihat di atas daratan walau ia nya berada didasar laut. nabi berdoa pada ALLAH agar diperlihatkan cengkerang itu keatas, kepada baginda. sebaik cengkerang itu naik, maka ia terbuka, lalu kelihatan seorang pemuda didalamnya. nabi sulaiman a.s amat terkejut, lantas bertanyakan pemuda itu apa sebab dia boleh hidup didalam cengkerang itu. jawab pemuda itu, semasa ibu aku hidup, aku menjaganya dengan sepenuh jiwaku, apa sahaja aku perbuat untuknya, sebelum ibuku meninggal dunia, dia pernah berdoa pada ALLAH agar aku dirahmati dan diberi tempat tinggal yang indah yang bukan dilangit dan bukan diatas bumi, pada suatu hari, selepas  ibuku meninggal dunia, aku berjalan bersendirian di tepi pantai kerana amat rindukan ibuku, tiba2 kulihat cengkerang ini indah terbuka luas didepanku, sebaik aku masuk kedalamnya, ia pun tutup dan terus turun kedasar lautan." terang pemuda itu. nabi bertanya, bagaimana kehidupanmu didalamnya?" jawab pemuda itu, aku akan dapat apa yang aku idamkan, serta beribadat menurut  panduan cahaya matahari yang menembusi cengkerangku itu."  sebaik menceritakan hal itu, pemuda itu masuk kembali kedalam cenkerangnya dan kembali kedasar laut.
itulah balasan bagi orang2 yang bertaqwa. jadi fahamlah kita bahawa apa jua mazhab, aliran, wirid, jemaah, yang kita sertai,  atau apa jua ibadat yang kita lakukan, matlamat kita  hanya satu, mencari redha ALLAH.. CUKUPLAH UNTUK HARI INI.

Thursday, October 21, 2010

keramat bumi Mekah al mukarramah

salam... sihat saudara ibnurijal hari ini? diharap semuanya sihat disamping cahaya dan pertunjuk ilahi.. ehm... hari ini, 22 oktober 2010.. kita makin menghampiri hari raya korban,.. sedar tak yang kita sedang berada dalam bulan apa? kita sedang dalam naungan zulkaeddah, salah satu daripada bulan2 haji.. pada musim ini kita melihat umat islam seluruh dunia pergi menunaikan haji ke mekkah. mengapa? suruhan ALLAH dalam surah Baqarah, WA LILLAHHI ALAN NASSI HIJJU ALAL BAITI MANISTATO'A ILAIHI SABILA"....
mekah, satu diantara 2 tanah haram. sewaktu kecil ibnurijal sering bertanya sendirian didalam hati, kalau tanah suci, mengapa disebut tanah haram? sekarang baru ibnuRijal tahu maksud haram itu. sebenarnya, semua tanah di bumi ini kelak akan menjadi bahan bakar api neraka, namun tanah mekkah dan madinah haram disentuh oleh api neraka. selain itu, tanah ini haram kepada non-muslim, maknanya mereka tidak boleh masuk ke sempadan tanah ini. kalau saudara pergi ke mekkah , saudara dapat melihat papan tanda sempadan tanah haram ini. mari kita imbau sejarah sewaktu tanah Mekkah mula2 dibuka. oleh Hajar dan anaknya, nabi ismail. tanah yang dahulunya kering kontang, kini menjadi antara pusat tumpuan dunia. rasulullah s.a.w sendiri pun amat mengasihi bumi Mekkah ini, ketka baginda berhijrah ke Madinah, baginda menoleh ke arah Mekkah seraya besabda, "mekkah, kalau bukan kerana aku diusir oleh kaumku, aku tidak akan meninggalkan mu wahai Mekkah.." lihat betapa rahmatnya tempat ini dalam islam. firman ALLAH didalam surah al Ma'idah, ayat 97, m/s 124. " allah menjadikan kaabah itu sebagai tempat tumpuan manusia........" mengapa demikian?
kalu dari islam mudah kita katakan kerana ia tempat paling dirahmati ALLAH. namun bila ditanya oleh orang bukan islam, apa jawapan kita? sains mengkaji kelebihan bumi Mekkah ini, dan hasilnya, MENAKJUBKAN!!
mari kita lihat satu persatu.. kita lihat semula firman ALLAH tadi didalam surah al ma'idah, ALLAH menyatakan kaabah menjadi tempat tumpuan 'manusia'. ALLAH menggunakan perkataan manusia dalam ayat ini. ini bbermaksud bahawa kaabah di mekkah itu menjadi tempat tumpuan semua manusia, bukan sahaja umat islam. buktinya?? sebenarnya segala-galanya bersandar kesana. bukti paling dekat, anda ada astro di rumah? lihat piring astro anda menghala kemana? ya.. kearah kiblat, atau lebih tepat, KAABAH. tidak percaya? lihatlah sekarang..
mengapa demikian? ini kerana Kaabah merupakan pusat bumi. bayangkan ada satu garisan panjang kutub utara dan selatan, kaabah terletak ditengah2, jadi tarikan dikedua kutub ini sama kuat. kehebatan bumi mekkah telah pun dibuktikan oleh angkasawan pertama dunia, Neil Amstrong yang tiba ke bulan pada 20 julai 1919, sewaktu dibulan, radar beliau dapat mengesan satu radiasi yang dipancarkan dari bumi, dan bila diamati, rupanya radiasi itu datang dari mekkah, malah ketika beliau sampai ke marikh pun, radar beliau masih dapat mengesan radiasi itu yang amat jelas dan bersifat infiniti, yakni, tidak berpenghujung! maka benarlah al Quran mengajar kita, ada hubungan diantara kaabah di bumi, dengan kaabah dilangit untuk para malaikat iaitu baitul makmur yang terletak betul2 selari diatas kaabah kita didunia.
saudara sekelian, oleh kerana kaabah terletak di pusat bumi, kaabah atau mekkah merupakan zon megnastisme sifar. jadi, disinilah tarikan graviti paling tinggi, sebab tulah air zam-zam tidak pernah kering walau telah membekalkan kepada jutaan umat sejak dari dahulu kala hingga ke hari ini. mengikut kajian sains, appbila seseorang berada di zon yang medan magnetnya sifar, haegmolobin yang mengalir keseluruh badan akan berjalan dengan lebih lancar, sebab itulah orang yang tidak sihat, bila mengerjakan haji di mekkah menjadi sihat dan mampu menyempurnakan semua rukun haji dengan baik., begitu juga bila kita berada di depan kaabah, kelenjar pineal yang terletak di tengah otak kita akan meransang dengan baik hingga kita dapat melakukan ibadat sebaik mungkin.
mengapa kaabah tempat makbul doa?
kerana disinilah grviti paling tinggi dan tiada tarikan magnet bumi menyebabkan apa sahaja yang dihajati oleh hati kita walaupun belum diucapkan, sudah dapat di 'scan' gelombangnya oleh kaabah. begitu juga bila kita berada dimana sahaja tempat didunia ini, pabila sesuatu perkara kita niatkan, biarpun di malaysia, kaabah sudahpun dapat mengesan getaran gelombang itu, sebab itulah kiblat kita adalah kaabah, dan sebab itulah piring astro juga menghadap ke kaabah!
ada satu lagi perkara yang perlu ibnuRijal kongsi bersama saudara pada edisi kali ini, tahukah kita bahawa Mekkah merupakan tempat paling selamat didunia ini. hal ini kerana pertama ia terletak betul2 di tengah bumi, seterusnya kerana ia nya terletak di lokasi ini, maka tidak ada mana-mana gelombang radio mampu mengesan lokasinya. saudara fikir musuh islam tidak pernah berusaha untuk menghancurkan Kaabah? ibnuRijal yakin 100% mereka telah ribuan kali mencubanya, tetapi GAGAL. misalnya jika mereka ingin menghantar peluru berpandu dari Amerika terus menghala ke kaabah, mereka tidak akan barjaya kerana radio mereka tidak akan mampu mengesan kedudukan kaabah. sebab? kerana tarikan magnetisme di kaabah adalah sifar, bagaimana gelombang radio mereka ingin mengesan frekuensi kedudukan kaabah. malah, satelit juga tidak mampu meneropong apa jua yang ada didalam kaabah, kerana sifat megnatismenya itu, serta ketinggian tarikan graviti di mekkah khususnya di Kaabah itu. kerana itulah Mekkah merupakan tempat paling selamat di dunia ini. demikianlah ALLAH memelihara tempat yang paling dirahmatinya, Mekkah al mukarramah. ini bumi yang tuhan wariskan kepada kita untuk dijaga sebaik mungkin. peliharalah mekkah dan madinah, dan puliharalah Baitulmaqdis. IbnuRijal akan huraikan dengan lebih mendalam tentang tanah-tanah warisan tuhan ini pada edisi akan datang.
CUKUPLAH UNTUK HARI INI.

Wednesday, October 20, 2010

persoalan tajdid dan bida'ah

Salam..... Hari kedua dalam pentas yang baru, terasa benar-benar indah.. sehari tak direnung terasa gundah.. BARU.. ya, BARU... kita terlalu menghargai apa yang baru. rumah, kereta, telefon, pasangan... indah bukan? itu semua "benda" baru. bagaimana dengan "perkara" baru?? 80% manusia tidak menyenangi perkara baru. tajdid... bida'ah.. hingga kafir mengkafir antara kita.. mana hilang semangat persaudaraan islam? ISLAM bermaksud SEJAHTERA.. persoalannya sejahtera kah kita kalau saling bertikam lidah isu furu'? ibnuRijal bukanlah fakih bidang agama, namun hati terpanggil oleh getaran ketegangan sesama kita untuk mengutarakan sepatah dua buat direnung. memetik isu bida'ah yang tak pernah padam.. hairan bercampur bimbang apakah kesudahan, adakah penyelesaian...? sabda Rasullullah s.a.w, " kelak akan dibangkitkan dalam setiap zaman dikalangan umatku seorang MUJADDID.." mujaddid disini bererti pembawa pembaharuan, bukan membawa benda baru, namun memperbaharui apa yang dah termaktub. indah sabda Rasulullah ini, buat kita renung, bukan untuk dibahas, dibidas tanpa asas. analoginya mudah.. ibarat sebuah rumah yang siap sempurna dibina, apabila makin dimamah usia pastilah kita akan mengecatnya baru. INGAT, MENGECAT BUKAN BERERTI MENGUBAH STRUKTUR RUMAH itu. tujuannya murni, agar ia sentiasa dipandang tinggi oleh semua, tarikan bagi siapa jua yang melewatinya. salahkah golongan yang mengecat ini? adakah kerana mereka ingin mencantikkan rumah, mereka dilabel sebagai bukan penghuni rumah yang asli?
ingat kata-kata al imammu sayyidina umar r.a, " didiklah anak-anakmu mengikut zamannya" adakah kata-kata al Faroq ini bida'ah? jangan lupa sabda nabi tercinta kita, "turutilah mereka selepas aku, abu bakar dan umar." teringat pula akan peristiwa umar mencadangkan agar dibukukan al Quran. ketika tersebut Abu Bakar menjadi khalifah, dan beliau tidak bersetuju kerana dibimbangi menjadi bida'ah, namun selepas diteliti sedalamnya, beliau bersetuju dan usaha itu bermula pada zaman khalifah usman. hingga ke hari ini kita mendapat manfaatnya bukan? jadi, bida'ah sedemikian rupa adakah ia berdosa? imam kita, al imamu syafie menambahkan qunut, para alim mengadakan wirid, talqin, tahlil, maulid nabi, khalifah umar abd aziz membukukan hadis, adakah semuanya salah?? kata al imamu syafie, "al bidaatu bidaatani.." yang bermaksud "bidaah itu terbahagi 2. renungkan... adakah di hari akhirat nanti segolongan manusia akan dibariskan untuk masuk neraka kerana membaca qunut?kerana menyambut ulangtahun kelahiran nabi? kerana memuji nama ALLAH? kerana talqin? "al ulama' warasatul anbiak.." ulama' itu perwaris nabi, siapa kita yang hendak mengatakan mereka sesat? tanya diri kita... imam syafie mengkhatam al Quran DUA KALI SEHARI.. kita dalam setahun berapa kali kita baca Quran, kalau baca pun berapa banyak yang kita faham, kalau faham pun berapa banyak yang kita amalkan, kalau amal pun berapa banyak yang kita benar-benar ikhlas kerana ALLAH??? sebegini rupa kurangnya ibadah kita pun, kita berani mempertikai para imam, para alim, para sahabat.? "..awwaluddin magrifatuLLAH..." ya, kalau kita benar-benar memahami konsep ini, kita akan mengerti kasih sayang tuhan dan apa sebenarnya yang kita perjuangkan dan apa matlamat ibadah ini.... CUKUPLAH UNTUK HARI INI.

Tuesday, October 19, 2010

"CINTA" :yang tersurat dan yang tersirat

EDISI-8
salam... "C.I.N.T.A"............ hari ini ibnuRijal rasa terpanggil untuk berbicara bab ini. agak menarik bunyinya. namun ibnuRijal bukanlah layak untuk berbicara bab ini sebaiknya kerana ibnuRijal juga masih mentah dalam hidup ini. apa yang akan ibnuRijal ingin utarakan pada hari ini adalah sekadar coretan pendapat ibnuRijal yang disulami beberapa pendapat dan dalil yang lain. saudara lebih arif untuk menilainya. ibnuRijal akan menerima apa sahaja komen dan teguran saudara dengan hati terbuka. bila berbicara bab ini kita tak dapat lari untuk mensasarkan kepada golongan remaja. ya, kita masih mentah dan terumbang ambing tentang hal ini. tambahan pula perkara sebegini tak pernah dipandang serius oleh pihak tertentu, kesannya.., parah.. saudara masih ingat kumpulan XPDC? kumpulan rock tanah air yang terkenal dalam era 80-an dan 90-an.. salah satu lagu mereka yang cukup terkenal ketika itu adalah 'cinta kenangan silam' malah ibnuRijal turut menghafal lirik lagu ini. dalam lagu ini diselitkan makna cinta dari sudut seni...
C- cintaku yang satu
I-impiankan nyata
N-nikmat yang berbeda
T-tanpa pengertian
A-antara kau aku
....jelas itu konsep cinta menurut pandangan anak seni. bagaimana dari perspektif agama islam? HARAM @ HALAL? ibnuRijal tidak layak menetukan statusnya. untuk menghuraikan kebuntuan di sudut kepala ini, ayuh kita kembara jauh bersama untuk menyiasat makna sebenarnya.. sedia? lapangkan dada.. bukalah minda seluasnya.. baca dan sama2 kita renungkan..
mengapa kita ada perasaan suka pada seseorang? malah sejak kita kecil pun kita pernah merasakan perasaan sedemikian? ya.. tapi mengapa? seselum menjawab soalan itu, tanya diri kita, mengapa kita makan? mengapa kita menangis? mengapa kita marah? mengapa kadangkala kita terlupa? mengapa kita benci kepada kejahatan? jawapanya, kerana ianya FITRAH.. fitrah manusia.. serupa juga dengan persoalan cinta. ia juga fitrah manusia, lelaki menyukai wanita dan wanita menyukai lelaki. kerana itulah yang meminati pasangan sejenis kita sebut sebagai melanggar fitrah. kita tidak nampak cinta, kalau nampak boleh juga kita elak, begitu juga makan, kita tidak nampak lapar, kalau nampak boleh kita elak.. itu namanya fitrah. ada tapi tak nampak.. ehmmm.... jadi kira cinta ni halal lah???
ehhhhh.... nanti dulu, kita diberi panduan untuk mengurus perkara fitrah dengan sebaik mungkin. misal termudah, makan. kita perlu makan hanya bila perlu, hanya memilih makanan berkhasiat. barulah hidup kita sihat. begitu juga cinta. ada batasnya, ada cara mengurus cinta sebaiknya, barulah kita bahagia. tapi, kita ni umat islam, bukan nak bahagi didunia sahaja, di akhirat pun nak bahagia juga. kan? jadi kenalah ikut tatacaranya. bagaimana?
islam itu indah, semuanya terkandung dalam syllibus islam. cuma kita saja yang terlepas pandang. firman ALLAH dalam surah an nisa', FA'IN TANA ZAGTUM FI SYAI'IN FARUDDU ILA ALLAHI WARASULIH" maksudnya, 'bila kamu berselisih dalam suatu2 hal, maka kembalilah pada ALLAH dan Rasulnya' jadi, teras rujukan dalam perbincangan kita sekarang adalah QUran dan hadis, agar tak terpesong jauh.. cuba kita rujuk Quran, surah Al Imran, yakni surah ke-3 juzuk ke-3, ayat 14, muka surat 51. allah menceritakan tentang dijadikan 'terasa indah' kepada manusia itu perasaan 'cinta' terhadap sesuatu seperti 'wanita', sawah ladang dan lain2.. jadi jelas disini memang cinta itu merupakan anugerah kepada kita. kita lihat sahaja sewaktu nabi Adam keseorangan di syurga, Allah ciptakan Hawa untuk menjadi temannnya. mengapa diciptakan perempuan? selain untuk mendapat zuriat, sememangnya fitrah alam sedemikian rupa. positif menarik negatif, anak lelaki rapat dengan ibu, anak perempuan rapat dengan abah.. fitrah.. lelaki mencari wanita, wanita mencari lelaki. saudara sekelian.. namun ayat tadi ada sambungan lagi.. ALLAH bertanya kepada kita bahawa mahukah ALLAh tunjukkan kepada kita apa "yang lebih baik" dari itu. ini bererti ada perkara yang lebih baik yakni dengan bertaqwa kepada ALLAH.. namun ayat yang digunakan tadi adalah 'lebih baik', ini beerti ia "lebih", menandakan rasa cinta itu tidak salah, malah baik, namun ada yang lebih baik. kemudian kita lihat pula pada ayat ke 17 surah yang sama, pada m/s ke 52.. diceritakan tentang kelebihan 'sabar', masih lagi dalam gugusan ayat tadi, tuhan ceritakan tentang sabar. jadi fahamlah kita bahawa pentingnya sabar dalam cinta. sabar dari segala sudut, amarah, syubhah, lawamah, syahwah, dan lain2.. merenung pula pengajaran dari sumber kedua islam, hadis.. Rasulullah bersabda; "dan pilihlah perempuan dengan hartanya, kecantikkannya [bukan paras rupa semata], keturunannya, dan agamanya, adapun agamalah yang menjadi keutamaannya. jelas kepada kita, panduan memilih.. inilah konsep islam. tak dinafikan dalam quran disebut "lelaki adalah pelindung kepada wanita".. bagaimana melindung tanpa ada sebarang rasa? kerana itu dianugerahkan rasa cinta. namun ada batasnya. kita akui, lelaki kuat dengan ada wanita.. lihat ALLAH kurniakan Siti Khadijah kepada nabi kita yang tercinta untuk memberi baginda semangat disaat baginda dihimpit dugaan dari segenap penjuru.. WAMA KHOLAQTU JINNA WAL INS, ILLA LIYAGBUDUN.. 'dan tidak diciptakan jin dan manusia itu selain untuk beribadat kepadaku" menyedari hakikat itu, jadikan semua perlakuan kita sebagai ibadah. makan sebagai ibadah, belajar sebagai ibadah, berjalan sebagai ibadah, bagaimana? ikhlaskan semuanya kerana ALLAH dan ikutlah cara sunnah Rasulullah, serta yang memberi manfaat kepada orang lain. begitu juga cinta, ikhlaskan niat kerana ALLAH, tegur kemungkaran pasangan kita, dan utamakan ALLAH dari segala hal, serta niatkan untuk sunnah, bagaimana? KAHWIN lah jawapannya. "annikahhu sunnati, faman lam yagmal bi sunnati, falaisaminni" 'nikah itu sunahku, sesiapa tidak beramal dengan sunnahku, bukan dari kalanganku.".. saudara, mengapa kita berdoa "robbana hablana min azwajina qurratu agyun waja'al na lil muttaqina imama"? itu adalah doa agar diberi pasangan yang baik yang sejuk mata memandang. mengapa? anda tentukan jawapannya.. akhir kata dari IbnuRijal, fahamilah konsep cinta dalam islam yang sebenar...;
C.I.N.T.A.....

C- cabang dari keindahan hidup.
I- idaman semua insan[terutama remaja]
N- namun ada batasnya.
T- tetapkan niat yang suci.
A- ALLAH tetap cintaku yang paling utama.
.............................................................................. itulah sedikit sebanyak yang mampu ibnuRIjal kongsikan buat kita renung dan hayati. CUKUPLAH UNTUK HARI INI.

Monday, October 18, 2010

kehancuran ke-3 bani israel. HAMPIR!!

salam............. 7... edisi ke-7. apa khabar saudara hari ini? karapan ibnuRijal agar semua follower yang dikasihi dan semua pembaca yang dihargai sihat2 selalu dibawah naungan kasih ILAHI.. bila berbicara tentang perbandingan agama semalam, kadang2 timbul juga rasa gusar dihati IbnuRijal, kalau2 tajuk ini menjadi sensitif dan menimbulkan ancaman.. namun IbnuRijal terlupa bahawa kita manusia ada ALLAH, iaitu wali bagi kita, yang menjaga kita. apa perlu takut pada makhluk, terutamanya musuh agama ALLAH. teringat pula IbnuRijal pada kisah sejarah sewaktu islam mula2 bertapak dahulu. kisah ini tentang assyahid khubaib. sewaktu beliau ditangkap musyrikin mekkah, beliau dihadapkan dihadapan orang ramai, ditengah terik mentari, diseksa, dipukul agar khubaib kembali pada ajaran nenek moyang mereka. tapi hati khubaib tetap teguh dengan tali Allah. beliau sedikit pun tidak gentar walau dikelilingi ratusan penduduk mekah yang belum beriman ketika itu. ketika pembesar mekah memberikan peluang khubaib membuat permintaaan terakhir sebelum diseksa dan dibunuh, khubaib meminta diberi peluang untuk solat 2 rakaat. selesai bersolat, pembesar mekah berkata padanya, "kau bersedia untuk mati atau kembali pada agama nenek moyang kita?!" saudara sekelian.., tahukah saudara apa jawapan khubaib? renungkan betul2 tiap bait kata oleh syuhada' ini, cukup hebat kata2 beliau.. ".. demi ALLAH jika tidak khuatir kamu akan memikir aku takut akan mati, nescaya aku akan memanjangkan solat aku ini..!" sejurus itu, pembesar mekah menawarkan untuk membebaskanya dan di gantikan dengan Rasulullah s.a.w.... ini jawapan khubaib;" kami orang islam tak kan biarkan walau 1 jarum mengenai tubuh Rasulullah...!" lantas mereka memotonng tangan kanannya. darah memancut keluar.. dia terus menjerit sekuat hati yang dia tak akan murtad! sebelah lagi tangannya dipotong, darah memancut keluar membasahi tanah mekah, namun Khubaib masih terus mempertahankan ALLAH dan Rasulnya. kemudiaan kaki kanan khubaib pula dipotong! darah memancut dengan laju! namun khubaib masih terus semangat dengan kalimah yang satu. hinggalah ke akhir hayatnya dengan penuh azab, khubaib lansung tidak gentar pada musuh agama ALLAH.. begitulah hebatnya jiwa para sahabat. ALLAH rakamkan sifat para sahabat ini didalam surah al Fath, "MUHAMMADUN RASULULLAH, WALLAZI NA MA'AHU ASYIDDA NA ALAL KUFFARI RUHAMA UBAINAHUM......." 'Muhammad itu pesuruh Allah, dan yang bersamanya[para sahabat] bersikap keras terhadap orang kafir, dan berlembut sesama muslim."
ok. selesai satu bab.. mari kita kembali pada persoalan kita semalam tentang kehancuran ke-3 bangsa israel.. baiklah, melihat pada realiti hari ini, tentang isu Palestin yang tak pernah2 diam.. sebenarnya semuanya telah pun tersurat dalam lipatan sejarah islam. jelas bagi kita bahawa bangsa Palestin adalah bangsa yang dipilih oleh ALLAH untuk memerangi yahudi laknatullah ini. mengapa mereka?? kerana mereka ada visi dan keazaman yang cukup2 tinggi.. semangat mereka ibarat khubaib yang IbnuRijal ceritakan diawal tadi. ibnuRijal pernah diceritakan oleh mejar [b] azlan, seorang sukarelawan yang banyak menyertai misi Global Peace ke Gaza, suatu petang sedang beliau duduk2 bersama seorang kanak2 Gaza yang berusia 10 tahun yang kehilangan sebelah kakinya. beliau bertanyakan kepada kanak2 tersebut, .."kemana perginya kaki anak?" ini jawapan anak bangsa palestin ini..... saudara, ingat, kanak2 ini berusia 10 tahun... sama seperti kanak2 darjah 4 dinegara kita yang masih belum matang dari segala sudut.. saksikanlah jawapan oleh kanak- kanak ini, dan saudara fikirkan sendiri.. demi ALLAH ibnuRijal tidak edit apa pun kata2 anak ini.., ".... kaki saya sedang menunggu tubuh saya di syurga.." subhanallah.... 10 tahun.. 10 tahun.. ini kata2 kanak2 palestin yang berusia 10 tahun.. nisbahkan kita di Malaysia ini yang berusia lebih dari kanak2 itu, mampukah kita berkeazaman sedemikian? tepuk dada tanya iman.. baiklah.. sebenarnya isu palestin ini ada kaitan dengan peristiwa kehancuran ketiga bangsa israel, ada kaitan dengan kehancuran Dajjal, ada kaitan dengan bangkitnya imam Mahdi, ada kaitan dengan turunnya nabi Isa a.s. dan ada kaitan dengan pembebasan ketiga Baitulmaqdis oleh islam selepas dibebaskan oleh saidina Umar dan salehhudin al ayubi pada masa dahulu. menarik kisah pembebasan baitulmaqdis oleh saidina Umar r.a ini.[ akan diceritakan nanti]. ehmmm... sebelum ibnurijal melalut terlalu jauh, baik kita kembali pada maudhuk asal kita. kehancuran ke-3 bangsa israel.. pada ketika mereka makin mengukuhkan kedudukan di palestin, ketika itu keluarlah dajal melalui tempat yang bernama khurasan, dajal mengelilingi dunia dan mengumpul kekuatan mereka. disaat inilah orang islam mengangkat seorang imam yang bernama Muhammad [mahdi] untuk memimpin kita. beliau menerima dengan amat berat hati demi kepentingan islam, kerana pada masa itu, tidak ada yang layak.. mengikut kepercayaan bangsa israel, imam mahdi kita adalah dajal, dan dajal adalah imam Mahdi mereka. begitu juga sebaliknya dipihak kita.. namun dari sudut dalaman, puak syiah menganggap imam mahdi adalah imam 12 yang dijanjikan untuk mereka. kerana sudah berlalu 11 imam dari puak ini dizaman dahulu, dan imam 12 ini akan bangkit di akhir zaman.. namun mengikut kajian yang lebih masyur, imam mahdi pabila bangkit diakhir zaman nanti, beliau tidak mengaku sebagai sunnAh ataupun syiah, tapi beliau mengaku ISLAM.. ya.. islam itu satu.. satu maklumat penting yang harus IbnURijal beritakan kepada saudara sekelian adalah, imam mahdi ini berketurunan nabi ishaq dari sebelah bapanya, dan berketurunan nabi ismail dari sebelah ibunya. jadi, beliau adalah penyambung semula dua keluarga besar nabi ibrahim yang mula terpisah sejak dahulu kala.. kita kembali ke topik utama kita.., ok, sebaik imam mahdi memimpin umat islam, mereka mengumpul kekuatan dan bersatu dibawah 1 kalimah. namun ternyata bangsa israel sukar ditewaskan kerana didokongi oleh dajjal. pada suatu pagi, sewaktu imam Mahdi ingin mengimami solat subuh, dalam keadaan pintu masjid tertutup kerana dikepung sekelilingnya oleh israel, kristian, dan dajjal.. maka turunlah nabi isa ketika ini, melalui salah satu menara masjid tersebut dengan kiri dan kanan baginda diapit oleh malaikat yang membawa baginda turun. katika sampai kedalam, imam Mahdi mempelawa baginda untuk menjadi imam solat itu, namun baginda menolak dan berkata, baginda turun dengan membawa syariat nabi MUHAMMAD s.a.w, jadi umat Muhammad lebih layak menjadi imam. selesai bersolat. nabi isa menyuruh jemaah islam ketika itu membuka pintu masjid, diluar tentera dajjal sudah siapa sedia menyerang. sebaik pintu dibuka, dajjal menjadi lemah teramat lemah ketika terlihat nabi isa, ibarat ais yang cair. lantas pura2 mengaku beriman. namun Isa sudah mengerti taktik dajjal, lalu bersama2 imam mahdi, memimpin tentera islam menewaskan israel dan sekutunya serta dajjal. pada saat inilah nabi isa membunuh orang kristian,dan israel tidak dapat bersembunyi, kerana dimana2 sahaja mereka sembunyi pasti akan diberitahu oleh sekelian tumbuhan atau tembok. batu akan gerkata, "belakang saya ada bangsa israel..!" demikianlah ALLAH membantu umat islam dan menghancurkan israel buat kali ke-3 yakni penghabisan! namun terdapat satu pokok yang bersubahat dengan yahudi ini dan tidak memberitahu tentera islam pabila ada tentera israel bersembunyi dibelakangnya. pokok ini seakan2 pokok Rhu, dan lebih dikenali sebagai pokok yahudi. buat pengetahuan saudara, ibnuRijsl difahamkan sekarang usaha2 menanam pokok itu giat dijalankan oleh tentera israel di Palestin dan sekitarnya! ingin menandakan mereka yakin pada quran dan hadis kita, malah bersedia untuk bertempur, mereka tahu mereka pasti akan kalah. ya, mereka percaya pada Quran melebihi kepercayaan kita sendiri. namun kerana keegoan bangsa ini, mereka tetap tak mahu tunduk dan beriman pada ALLAH yang satu.. demikianlah ketetapan ALLAH terhadap mereka.. kehancuran mereka semakin dekat, jika tidak kita, anak cucu kita lah yang akan menyaksikan pertempuran terakhir itu. ALLAHUAKBAR!! apa yang terjadi selepas kemenangan muktamad islam itu? IbnuRijal berniat akan menghuraikannya suatu hari nanti.. renung dan iktibarkan apa yang kita baca hari ini. firman ALLAH dalam surah al Hasyhr; FAGTABIRU YA ULIL ABSAR" .. 'ambillah peringatan wahai orang yang melihat...' kebenaran hanya milik ALLAH.. CUKUPLAH UNTUK HARI INI.

Sunday, October 17, 2010

salasilah lahirnya "3 tsamawi"

salam......... kini kita berada pada edisi ke-6 dalam cetusan pemikiran di arena blog ini.. gembira IBnuRijal dapat berkongsi segalanya dengan saudara sekelian. semalam IbnuRijal menonton rakaman debat islam kristian yang diadakan di Amerika tidak lama dahulu. pendebat bagi pihak kristian adalah Mr. jimmy sweetgard, seorang orientalis yang cukup ahli dalam bidang agama kristian, dan penulis terkemuka dunia. manakala islam diwakili oleh ayahnda yang kita kasihi, syeikh Ahmeed deedat.. suasana debat berlansung cukup profesional, dan tiada sebarang emosi berlebihan berlaku, malah para penonton bebas duduk dimana sahaja meskipun bersebelahan antara muslim dan kristian.. sebagai muslim pastinya IbnuRijal berpuas hati dengan hujah dan bidasan oleh Ahmeed deedat. beliau cukup arif dalam bab perbandingan agama ini. mengkaji sejarah hidup Ahmeed Deedat amatlah menarik, beliau tidak berpendidikan tinggi, namun kegigihannya untuk mendaulatkan agama ALLAH di bumi Afrika ketika dulu akhirnya berjaya, malah bukan sahaja di Afrika, tapi seantero dunia. ehmmm... IbnuRijal begitu kagum, beliau mampu menghafal setiap isi Quran, malah setiap versi bible sedalam-dalamnya, dan mampu mengingat setiap huruf dalam kitab2 tersebut. perlu diingat bahawa syeikh ahmeed deedat adalah seorang muslim, dan kitab bible bukan hanya satu didunia ini! OLD TESTEMENT, pegangan ortodocks, NEW TESTEMENT, pegangan protestan bimbingan Marthin Luther, versi king james, ancient, MARK, LUKAS, YOHANNES.... etc syeikh juga mampu memahami bahasa arab dengan lancar, english, india{beliau berketurunan india}}, malah bahasa Hebrew iaitu bahasa rasmi kitab Taurat atau lebih tepat bahasa rasmi agama Yahudi. bila menonton video ini, teringat pula IbnuRijal pada kisah yang berlaku di Indonesia hampir 35 tahun yang lampau, iaitu dialog antara bapak kiai bhaunudin mudhary dengan saudara antonius widuri yang berlansung selama 10 malam, dan berakhir dengan pengislaman saudara antonius. hebat mereka ini, cukup hebat. namun harus kita ingat, yang sebenarnya hebat adalah islam itu yang ALLAH kurniakan. bayangkan kalau Mr. Jimmy lah yang mewakili islam, dia turut akan menang, kerana islam adalah kebenaran. "hua allahu lazi arsala rasulahu bilhuda wa DINIL HAQ.." 'agama yang benar' islam adalah agama yang berprinsip alamiiyah atau universal. sipa sahaja boleh menganut islam. tapi Kristian tidak.. dalil? ok.. kita kembali pada awal.. fokus pada bacaan saudara ini. siapa Ibrahim? BAGINDA ADALAH BAPAK AGAMA KITA. mengapa demikian? bermula dari anak bagindalah muncul 2 aliran.. ismail kebawah mewarisi keturunan yang ditunjangi islam sampai ke nabi Muhammad s.a.w, manakala ishaq kebawah mewarisi yahudi dan nasrani sampai ke nabi Isa a.s. bagaimana dengan Israel? israel adalah panggilan ALLAH kepada nabi Ya'kub. bila kita sebut 'bani israel', sebenarnya kita merujuk kepada 12 orang anak nabi ya'kub yang salah seorangnya adalah nabi yusoff a.s. firman ALLAH dalam Quran, YA BANI ISRAEL UZKURU NIGMATIAL LATI AN AM TU ALAIKUM, WA ANNI FADDHAL TUKUM ALAL A'LAMIN" yang bemaksud; 'wahai bani israel perhatikan nikmatku yang dianugerahkan kepadamu, dan ku MEMULIAKAN KAMU melebihi segala {bangsa} yang lain dimuka bumi ini." ALLAH memuliakan bani israel, namun mereka engkar dan derhaka, malah membunuh para nabi yang dari bangsa mereka sendiri. lihat sahaja Quran m/s 8. surah baqarah. anda akan faham betapa keras hatinya bangsa ini. ALLAH sudah membantu mereka berkali2, tapi mereka tetap DERHAKA! sebab itulah Allah utuskan seorang nabi dari jaluran keturunan nabi ismail a.s, iaitu MUHAMMAD S.A.W. membawa islam dan ALLAH menurunkan ayat "KUNTUM KHIORUN UMMAH UKHRIJAT LINNAS" yang bermaksud "sesungguhnya kamu SEBAIK-BAIK UMAT yang dikeluarkan dari sekelian manusia'. bila turunnya ayat ini, automatiknya kelebihan yang dikurniakan kepada bani israel itu berpindah kepada islam. sebab kederhakaan mereka sendiri. kerana itulah mereka terlalu memusuhi islam. firman ALLAH dalam surah Baqarah tentang mereka sekali2 tidak akan meredha kita selagi kita tidak ikut agama mereka. ok, selesai 1 bab. tapi, mana datangnya Kristian pula?? baik, jom teruskan bacaan...
akibat keengkaran bani israel yang tak pernah2 akan mengerti, ALLAH takdirkan mereka 3 kehancuran. pertama sewaktu mereka berpecah belah diserang tentera jalut. nabi Daud a.s lah yang menjadi raja menyatukan kembali kaum israel ini. nabi Daud disini merujuk kepada David mengikut istilah mereka. dan bintang pada bendera israel itulah disebut sebagai 'star of david' atau bintang yang ALLAH lambangkan kepada nabi Daud. ya, buat yahudi ALLAH beri bintang itu sebagai lambang penyatuan mereka, buat kristian ALLAH beri salib sebagai lambang penyatuan mereka, dan untuk islam ALLAH beri KAABAH sebagai lambang penyatuan kita. ALLAH maha adil, semua agama tsamawi ada kelebihannya. tapi perlu diingat yang hanya islam agama tsamawi yang masih relevan pada akhir zaman, yang lain sudah dirosakkan oleh mereka sendiri. kembali lepada persoalan tadi, selepas puak israel disatukan, kerajaan mereka kembali kukuh, takhta Daud diwariskan kepada anaknya nabi Sulaiman a.s. pada period inilah israel mencapai kegemilangan, dan ketika inilah 'solomon temple' yang disebut2 zionis sekarang dibina di tapak masjidil aqsa hari ini. tapi akibat kederhakaan mereka yang berulang lagi selepas itu, mereka menerima kehancuran ke-2, iaitu mereka diserang dan dimusnahkan oleh bangsa Mogul & Tatar yang bengis. ketika ini solomon temple diruntuhkan, 10 dari 12 puak yahudi ini telah hilang dalam lipatan sejarah, ada ahli sejarah berpendapat mereka dibawa lari oleh bangsa Mogul tadi. hingga hari ini ia masih belum ada jawapan tentang 10 puak ini. mereka dilabel sebagai "the lost ten tribes of yehudian" sarjana islam berpendapat merekalah yang akan kembali di akhir zaman sebagai 'yakjud wa makjud'. {ALLAH lebih mengetahui}. pada saat inilah peristiwa kehebatan nabi Uzair berlaku, sewaktu baginda masuk kedalam runtuhan solomon temple bersama keldainya, melihat mayat bergelimpangan, berbisik dihatinya bagaimana ALLAH hendak menghidupkan kembali tulang2 ini menjadi manusia semula. lalu ALLAH tidurkan baginda selama 100 tahun, dan pabila terjaga, ALLAH memperlihatkan padanya bagaimana keldainya dihidupkan melalui tulang2 hancur 100 tahun yg lalu. apabila saki baki puak israel melihat uzair, mereka menyuruh uzair membacakan ayat2 dari tuhan untuk membuktikan dia adalah EzrA atau nabi Uzair yang hidup 100 tahun lalu. tiba2 jatuh 1 astroid kecil dari langit, mengenai baginda, terus lantas baginda dapat membacakannya. sejak itu mereka terus sesat menuduh pula nabi Uzaur sebagai anak ALLAH. selepas zaman nabi Musa, puak ini masih degil engkar.. kemudian ALLAH utuskan pula nabi Isa putra mariam untuk membawa agama kristian sebagai 'mengumpul kembali bangsa israel' untuk memeluk agama benar {ketika itu kristian adalah benar dari ALLAH}. suatu hari sewaktu sahabat setia Isa mengajak baginda menyeru agama kristian kepada pengikut2 musa sammiri, Nabi Isa berkata, "tak perlu, mereka bukan bani israel, agama ini hanya untuk bani israel sahaja." di sini kita dapa faham bahawa kristian adalah kesinambungan agama untuk bani israel. mereka turut mempercayainya hingga ke hari ini. mereka berprinsip bahawa bangsa selain israel adalah hina. jika demikian mengapa mereka mendakwah kita untuk masuk kristian dengan sungguh2 pada hari ini? jawapannya mudah, itu lakonan mereka sahaja, matlamat mereka hanyalah supaya islam yang mereka cemburui ini menjadi lemah. mereka sesekali tak pernah mengiktiraf bangsa lain yang memeluk kristian, didepan mereka memuji memuja, sebenarnya dibelakang mereka mentertawakan sepuasnya seolah2 bukan bangsa yahudi pun, 'terhegeh-hegeh' nak masuk kristian sedangkan lansung tak layak. jadi buat saudara islamku khususnya melayu yang murtad masuk kristian, renungilah hakikat ini sedalamnya.. sebenarnya anda sedang ditertawakan mereka.. sesungguhnya islam jauh lebih mulia, namun islam tak pernah memilih kasta untuk menganutinya. "aslim taslam". diawal tadi IbnuRijal sebutkan bahawa ALLAH takdirkan bangsa ini 3 kehancuran, tapi hanya 2 yang dijelaskan IbnuRijal, apa dan bila kehancuran ke-3? dan bagaimana?? nantikan edisi berikutnya.. CUKUPLAH UNTUK HARI INI.

Saturday, October 16, 2010

punca kuasa teragung

SALAM...... apa khabar saudara hari ini? emm.. edisi ke-5 sudah siri ini menghubungkan ibnuRijal dan saudara.. pada lembaran2 yang lalu kita telah masuk kedalam aura tuhan.. kasih yang tuhan titipkan dalam diri kita.. bak satu riwayat yang amat popular dalam kalangan para daei, iaitu HABLU MINA ALLAH, WA HABLU MINANNAS.. jadi hari ini kita teruskan penerokaan kita kedalam zat aura manusia pula.. sama ada kita sedar atau tidak, sebenarnya aura yang kita miliki ini adalah satu anugerah yang amaaaattttt unik. para ahli pertapaan, yoga, atau apa sahaja yang berkaitan semangat imiginasi kemanusiaan mengakui kelebihan ini. mereka membahagikan tittik aura insan kepada 7. namun isalam menerangkan kepada kita bahawa manusia ada 5 titik pusat rahsia kuasa yang mana kita kenali sebagai aura.. apa ya?... emmm.. pertama, kemaluan.. ia sebenarnya anugerah yang amat bernilai.. dari titik ini lahir ramai manusia hebat, lahir ilmuan terbilang.. kedua, perut.. suatu tempat penyimpanan rezeki yang dikirim tuhan untuk kita bersyukur. ketiganya adalah hati, tepat tersimpannya keinginan dan apa sahaja yang membayangi dalaman kita, keempat adalah lidah, darinya lahir kata-kata indah penuh madah, kata-kata seri penuh erti, dan yang kelima adalah akal, satu kelebihan yang ALLAH hanya kurniakan kepada manusia untuk melebihi dari selain ciptaan tuhan. saudara pernah menyedari hahikat ini? kalau ya, tahniah. kalau belum, masih belum terlewat untuk kita memikir dan merenung sedalamnya.. tahu atau tidak bahawa musuh islam terlalu menakuti kita, mereka sedar akan kebenaran yang ada pada islam. masakan tidak, hingga mereka sanggup masuk menyamar sebagai islam untuk mengkaji kelemahan kita. mereka terlepas pandang akan 1 ayat dalam Quran, surah al maaidah.. yang mana ALLAH menyebut pada hari tersebut ALLAH telah MENYEMPURNAKAN agama islam untuk kita. jadi islam tiada kelemahan, yang lemah adalah muslim..
mari kita kaji satu persatu titik aura muslim ini, dan apa yang musuh islam SUDAH LAKUKAN untuk menghancurkan kuasa aura itu.. mengapa mereka begitu dengki?? kerana mereka tahu jika umat islam menggunakan titik aura ini ditempat yang betul, agama lain akan musnah, islam akan menjadi ulung..
1. kemaluan.. para musuh islam tak henti-henti menerbitkan filem- filem yang berunsur lucah, apa sahaja yang kita lihat hari ini pasti akan mereka hubungkan pada seks, lihat sahaja iklan produk barangan, berapa ramai model yang diguna? lihat pula dalam setiap pek makanan yang kita beli, pasti terhias dengan gambar yang menggairahkan. mereka menganjurkan hubungan intim lelaki perempuan pada tahap yang melampaui batas. lihat filem mana hari ini yang tidak ada pasangan hero & heroin? renung juga pada panggung wayang, mengapa diwujudkan 'couple sit'?? ya.. ini usaha mereka.. kesannya hari ini lahir banyak anak luar nikah..
2. perut.. islam mengajar kita untuk makan makanan halal dan baik. tapi apa yang mereka lakukan? mereka memasukkan sebanyak mana boleh lemak babi dalam setiap produk makanan, mereka mennciptakan revolusi makanan fast food, francais, yang kita syubhah dengan kualiti makanannya. kita lihat sejarah, nabi Adam a.s dibuang dari syurga ke dunia kerana apa? kerana memakan buah khuldi. kerana apa? ya. kerana MAKANAN.. bukan kerana ibadat dan sebagainya. ini menggambarkan kepada kita bahawa betapa ALLAH menggambil berat soal makanan. namun berapa ramai antara kita hari ini yang betul-betul particular tentang hal makanan ini?
3. hati, sabda nabi s.a.w, dalam badan manusia ada seketul daging, jika elok daging itu, maka elok lah seluruh badannya, jika buruk daging itu, maka buruklah segala badannya.. apa yang musuh kita lakukan? mereka mencipta pelbagai doktrin pemerintahan, ekonomi, sosial yang menjurus kepada kegelapan hati. misalnya sistem ekonomi yang tak dapat lari dari riba. waktu pejabat yang menjejaskan waktu solat berjemaah, politik yang nyata bertentang dengan islam, dan banyak lagi yang merosakkan hati kita.
4.lidah.. mereka merancang rencana palsu, membiasakan diri kita dengan alam fitnah, menghasut, menipu, dan apa sahaja melalui lidah.. 1 kelebihan manusia adalah kita mampu berpidato dengan cukup baik dan memberi pengaruh yang amat besar, lihat tokoh pidato yang hebat, Hitler, nippoleon, syeikh ahmeed yasin, ahmad deedat, ahmadinejat, Dr. Mahathir, dato' seri anwar ibrahim, assyaari, semua tokoh ini mempunyai pengikut yang amat ramai kerana kehebatan lidah mereka. lihat hari ini, siapa pandai berkata-kata, menipu, mengumpat pasti berada diatas, tapi siapa yang berani bercakap benar, akan tersungkur dibawah.
5. akal.. mereka merosakkan fikiran kita sejak kecil, kanak2 disaji dengan watak kartun yang berkuasa seperti tuhan, misalnya doraemon yang boleh menukar malam dan siang, remaja dirosakkan pemikiran mereka dengan muzik dan kirik lagu yang menggugat aqidah, golongan ilmuan diperdaya dengan pelbagai teori yang bertentang dengan islam seperti teori rovolusi Darwin, liberaliti, dan sebagainya.

terkejut bukan..? ya. rencana mereka cukupppp halus hingga kita tak mampu sedar akan niat sebenar mereka, tambah menyedihkan, kita turut membantu mereka secara tak sedar.. mereka telah merancang ini dalam masa yang cukup lama. mereka tak hantar peluru kepada kita, mereka tak hunus pedang kepada kita, tapi mereka kirimkan seekor 'spider'..
S- sport
P- politic
I-ideology
D-drug
E-entertainment
R-rock
.................................................................................... tapi kita masih ada satu paluang, kita masih ada satu lagi titik aura yang tidak ada pada manusia lain selain muslim.. titik itu dekat dengan hati, hampir pada diri, depan mata tapi tak nampak, tepi telinga tapi tak dengar. hanya titik itu mampu mengecas semula kelima-lima titik aura kita tadi untuk kembali berkuasa. titik itu adalah THE GOD SPOT, dimana?? cari... dimana anda cari, disitu anda akan temuinya. renung semula edisi sebelum ini tentang wali manusia, cantumkan renungan itu dengan edisi kali ini,.. anda akan faham... selamat kembali! CUKUPLAH UNTUK HARI INI.

Friday, October 15, 2010

wali manusia : siapa??

SALAM...... alhamdulillah.. hari ini hari ke-4 ibnuRijal dalam arena ini.. sampai jua kita kepada penghulu segala hari, JUMAAT.. pada hari ini lelaki diwajibkan solat jumaat di masjid, mendengar khutbah, mengeratkan mahabbah.. percayalah saudara bahawa solat jumaat merupakan senjata islam hari ini yang paling ditakuti oleh musuh kesuluruhanya.. pada hari ini semua rabbul usrah berkumpul bagi mendengar tazkirah dan mau'izzah.. itulah kelebihan kita yang tuhan aturkan, islam.. AL ISLAMU YAGLU, WALA YUGLA ALAIH.. islam itu tinggi dan tidak ada yang tinggi darinya.. rasa tak sedap hati pabila semalam ibnuRijal meninggalkan saudara sekelian dengan satu persoalan.. persoalan wali ALLAH ibnuRijal harap sudah kita mengerti sedikit sebanyak. namun bila merungkai persoalan wali manusia.. ibnuRijal menerima soalan bertubi-tubi oleh sekelian taulan.. alhamdulillah.. gembira bila semua taulan berminat mengetahui hal-hal seperti ini. tahniah!! IbnuRijal bukanlah arif, sekadar berminat berkongsi apa yang ada dihati, kerana IbnuRijal amat yakin bahawa setiap perkara yang keluar dari hati, akan sampai ke hati.. mematik sepotong ayat dari alQuran, INNA WALIYIYULLAHU LLAZI NA AAMNU, YUKHRIJUHUM MINA ZULUMATI ILANNUR................. yang bererti "sesungguhnya ALLAH merupakan WALI kepada orang2 beriman, {ALLAH} mengeluarkan mereka daripada kegelapan kepada cahaya.." ya.. sekaligus terjawab persoalan kita semalam.. ALLAH memang merupakan wali kepada kita.. bagaimana? cuba kita renung, ALLAH memberi kita nyawa, udara untuk kita bernafas, serta segalanya, ALLAH mensejahterakan alam untuk kehidupan kita.. ALLAH menundukkan segalanya untuk kita.. bukti paling dekat,sewaktu kita menaiki kenderaan, apa doa yang kita baca? SUBHANALLAZI SAKHOROLANA HAZA WAMA KUNNA LAHU MUKRIMIN.. cuba kita renung pada perkataan SAKHOROLANA.. ia bermaksud "menundukkan bagi kami.." ya, ALLAH lah yang menundukkan kenderaan itu untuk kita naiki atau tunggangi {unta, kuda...DLL} dengan selamat. ini bermaksud ALLAH sentiasa menjaga kita, andai seminit ALLAH melupakan kita, jangankan berjalan, kedip mata pun kita tak mampu lakukan.. ibnuRijal tertarik benar dengan perkataan "sakhoro" ini.. lihat dalam Quran beberapa kali ALLAH menggunakan perkataan ini, SAKHOROLAKUM MA FIL ARDHI.. dan misal2 yang lain2 lagi.. iaitu ALLAH MENUNDUKKAN BUAT KITA APA YANG ADA DI BUMI.. mengapa? untuk memudahkan kita. kerana ALLAH terlalu kasihkan kita.. apa sahaja yang kita jalani di bumi ini, seratus peratus bergantung pada kuasa ALLAH.. ALLAH menundukkan segalanya untuk kita. lihat hari ini, biarpun bulan yang jauh mampu kita jajah, gajah yang besar mampu kita lapah, semua ini kerana ALLAH adalah wali kita. ALLAH menjaga dan memelihara kita.. bila kita belayar di lautan, ALLAH yang menahan kapal itu dari tenggelam, bila kita terbang di langit, ALLAH yang menahan kapal terbang itu dari terhempas.. allah berkuasa menenggelamkan dan menjatuhkan semuanya bila2 masa.. namun ALLAH menundukkan air untuk tidak menelan kapal kita, menundukkan angin untuk mengapungkan kapal terbang kita.. ALLAH.. ALLAH..ALLAH.. semuanya bergantung pada ALLAH.. allah menyebut dalam dalam surah MULK, AWALAM YARAU ILAT TOIRI FAUQOHUM SOOOFFFATI WAYAQBID, MA YUMSIKUHUNNA ILLA RAHMAN... yang mana ALLAH menjelaskan tentang burung yang mengembangkan sayapnya {terbang} di langit, tiada yang menahannya selain ALLAH yang maha pemurah. sebagai wali, ALLAH sentiasa menjamin rezeki kita, kebajikan kita, semuanya. dalam surah HUD,m/s 222, ALLAH menyebut WAMA MIN DAAABBATIN FIL ARDHI ILLA ALA ALLAHI RIZQUHA. yang bermaksud "dan tidak ada yang melata di bumi ini selain ALLAH MENJAMIN rezeki mereka.." jelaslah ALLAH pembela kita, wali kita.. kita 100% bergantung pada ALLAH.. jangan gentar pada siapa sahaja yang engkar pada ALLAH, kerana mereka bukan wali kita, wali kita ALLAH... kita hidup mencari redha tuhan, bukan redha makhluk. renung sahaja kisah nabi ALLAH Ibrahim a.s.. bila dicabar oleh raja namrud yang terlalu perkasa pada masa tersebut, hingga diancam untuk dibakar. tapi Nabi Ibrahim tidak gentar, kerana baginda yakin ALLAH adalah walinya, bukan api yang membakar, tapi ALLAH yang membakar, bukan air yang memadam, tapi ALLAH yang memadam.. kerana keyakinan inilah baginda tudak gentar pada sesiapa sahaja mahupun Raja, dan sewaktu dibakar, ALLAH MENUNDUKKAN api untuk menyejukkan Nabi Ibrahim.a.s... merenung juga pristiwa hijrah Rsulullah s.a.w.. Ali yang ketika itu masih kanak2, tidak gentar menggantikan tempat tidur Rasulullah.s.a.w.. kerana beliau yakin ALLAH sentiasa ada menjaga kita. ingat kata2 Rasullullah yang cukup terkenal hingga ke hari ini, "LA TAHZAN, INNALLAH HA MAA'NA.." jangan bersedih, sesungguhnya ALLAH bersama kita.. dalam surah AL Baqarah ALLAH berfirman; WAIZA SA'ALAKA IBADI ANNI, FAINNI QARIB. "dan bila mereka bertanyakan kepadamu {MUHAMMAD} dimana aku, katakan aku DEKAT.." ya.. ALLAH dekattttt dengan kita.. amat dekat. terlalu dekat.. bertasbihlah 3 kali sekarang, tarik nafas sedalamnya... dan pejamkan mata seketika...... ................................................................................................................................................................................................................................................................................ anda merasai sesuatu bukan? itulah tandanya ALLAH itu dekatttttt dengan kita.. namun pasti timbul persoalan andai ALLAH menjaga kita, melindungi kita, kita masih tetep ada masalaalah, musibah, jawapannya mudah, sebab hanya bibir kita yakin dengan ALLAH hati kita belum benar2 yakin.. yakinlah.. kerana "yakin" dan "percaya itu adalah 2 perkara yang terlalu berbeza.. hanya hamba yang yakin akan merasa hebatnya cinta ALLAH, akan merasa dekatnya perlindungan ALLAH, akan merasa ALLAH sahajalah sebagai penjaga terbaik. HASBIALLAHU WANIGMAL WAKIL." "cukuplah hanya ALLAH sebagai Wakil{penjaga}.." ibnuRijal tinggalkan saudara dengan satu pesanan yang amat manis daripada WALI KITA,.... "WALA TAHINU, WALA TAHZANU, WA ANTUM AGLAUNA INKUNTUM MU'MININ!".. "janganlah kamu berasa hina, janganlah kamu bersedih hati, sesunngguhnya kamu tinggi{mulia} kalau kamu yakin dan mempercayainya.."
itulah hebat hubungan hamba dan tuhannya.. andai panjang umur, IbnuRijal berniat ingin membawakan pula kisah hubungan sesama hamba pula, yang terlalu hebat setia dan cinta mereka hingga ribuan tahun lamanya kasih mereka.. mungkin saudara akan berfikir tentang para sahabat Rasulullah.s.a.w, ya itu juga betul. namun apa dan siapa yang ingin IbnuRijalkan perkenalkan nanti adalah bukan para sahabat Rasulullah.s.a.w, .. mereka ada sekitar kita, semangat mereka masih bersama, aura mereka masih bergema, penantian mereka bakal tiba ke pengakhirannya.... nantikan edisi seterusnya.. CUKUPLAH UNTUK HARI INI.

Wednesday, October 13, 2010

hakikat alam wali

salam... hari ke-3... syukur masih bernyawa {ada yang malamnya hidup, esoknya tiada}, masih membuka mata, {ada yang malamnya celik, esoknya buta}.. hirup udara segar.. mendengar alunan zikir, ayat suci al Quran dan mungkin juga lagu-kagu kerohanian.. bila berbicara tentang lagu kerohanian ini, IbnuRijal teringat akan sebuah band dari seberang yang banyak lagu2 seumpama ini.. kumpulan ini menggelarkan diri mereka sebagai Wali Band.. lagu2 mereka menjadi fenomena dalam kalangan kanak- kanak hinggalah dewasa. ibnuRijal masih ingat lagi ketika pernah mengajar part time di sebuah tahfiz di kedah suatu ketika dulu, pelajar kelas ibnuRijal cukup kerap menyanyikan lagu tersebut, hinggakan bergaduh kerana brtengkar tentang lirik lagu taubat nasihat dan cari jodoh.. ibnuRijal katakan pada mereka, lirik tu untuk cari jodoh, bukan untuk cari gaduh.. .. hmmmmmmm... wali... wali band? band merujuk kepada kumpulan kugiran muzik.. wali? hmmm... menurut rakan IbnuRijal, seorang pengamal undang2 syariah dari Saudi, Abu Azzam namanya, wali dalam kata yang lebih jelas bermaksud, WAKIL,PENJAGA,PENOLONG,.. sedap maksudnya bukan? pandai kumpulan ini memilih nama kumpulan mereka. mungkin mereka bermaksud menjadi wakil, penjaga, serta pemelihara kepada muzik2 yang berunsur seni kerohanian.. tapi dalam sudut islam, kata WALI ini amat familiar kan? hmmm.. sabda Rasulullah s.a.w, "dalam setiap zaman itu akan wujud 500 orang wali ALLAH di muka bumi ini, dan 40 dari mereka adalah Wali akbar.." menarik kalau bab WALI ini dikupas sedalamnya, rahsianya begitu agung dan tersirat.. mari kita teroka ke alam ini seketika.. tinggalkan urusan anda seketika, fokus dan renungkan apa yang bakal anda baca ini.... hmmm.. ibnuRijal nak bermula dengan penghulu wali, syeikh abd kadir jailani.. hebat kisah beliau. sejak kecil beliau diasuh ibunya untuk solat sunat 2 rakaat sebelum setiap kali makan, sambil sempat ibunya memasak untuknya.. karana kata ibunya, rezeki semuanya dari ALLAH, biarpun kita yang masak, sebenarnya semuuuuaaaaaa datang dari ALLAH..pada suatu hari beliau pulang kerumah dari pengajian, seperti biasa sebelum makan, beliau akan solat sunat 2 rakaat dahulu. selesai bersolat beliau menuju ke dapur dan membuka tudung diatas meja, lalu memakan hidangan yang disediakan.. ibunya tiada dirumah ketika itu. sesudah makan, ibunya pun pulang dalam keadaan bergegas.. dan meminta maaf kepada anaknya itu kerana tak sempat memasak untuk anaknya sebelum keluar dari rumah tadi. SYeikh abd kadir kehairanan.. katamya ia sudah pun makan lauk yang di bawah tudung tadi. malah lebih sedap dari yang selalunya. ibunya tersenyum bila mendengar kata2 syeikh abd kadir itu, lalu berkata kepada anaknya itu, "bergembiralah anakku kerana hari ini ALLAH telah menjamu kamu." hebat karamah yang ALLAH berikan pada walinya. bagaimana alam para wali? adakah sama seperti manusia? jawbnya SAMA TAPI TAK SERUPA.. ya, sama kerana mereka semua manusia dan hidup seperti mana manusia biasa, namun ibadah mereka jauh lebih banyak, tawakkal mereka jauh lebih tinggi.. bagi memudahkan pemahaman kita tentang alam wali ini,IbnuRijal ingin bawakan 1 lagi kisah.. kali ini di tanah melayu.. ya.. Malaysia. di sini pun ada wali ke?? jawabnya wali ada dimana2.. ada 7 wali melayu masyur dalam lipatan sejarah tanah melayu. {ibnuRijal akan bicarakan tentang mereka dengan lebih detail pada edisi yang lain}.. berbalik pada kisah ini.. pada suatu hari syed muhammad Linggi masuk ke pondoknya untuk beribadah.. sudah jadi kebiasaanya beliau akan masuk ke pondok yang hanya terletak bersebelahan rumahnya itu pada setiap petang selepas asar. pembantunya akan menunggu diluar hinnga beliau selesai.. namun pada hari itu beliau masuk begitu lama hingga menimbulkan risau dihati pembantunya itu. lam selepas itu, beliau pun keluar dan melihat wajah pembantunya itu yang seakan2 kehairanan. "kamu ingin tahu kemana aku pargi tadi? tapi berjanjilah jangan ceritakan kepada sesiapa jua sehinggalah aku mati" katanya. pembantu mengangguk.. "aku pergi ke persidangan WALI seluruh dunia." terkejut si pembantu tadi mendengar kata2 syed mahammad linggi ini. "ya.. di bukit kauf,semua wali datang, dan aku serta Habib Noh mewakili bangsa melayu.. kami bekumpul untuk berdoa kepada ALLAH untuk menghilangkan satu wabak penyakit yang ALLAH hendak turunkan di bumi ini.." subhanALLAH.. dari kisah ini kita dapat rumuskan 5 perkara-~
1. wali ALLAH itu wujud.
2. mereka berhubung sesama mereka.
3. dapat mengembara ke tempat2 yang terlalu jauh tanpa kenderaan.
4. mengetahui perkara ghaib dengan izin ALLAH.
5. kewujudan mereka merupakan antara sebab terhindarnya bala ALLAH.
firman ALLAH; "..YU'TIL HIKMATA MAN YASYA', WAMAN YU'TAL HIKMAH, FAQAD UUTIYA KHAIRAN KASIRA.." iaitu, diberikan hikmah kpd sesiapa yang dikehendaki, dan sesiapa yang mendapat hikmah itu, maka dialah yang mendapat kebaikan sebanyak banyaknya."
demikianlah hakikat wali ALLAH.. tapi, siapa pula WALI MANUSIA? akan IbnuRijal terangkan pada edisi berikutnya.. CUKUPLAH UNTUK HARI INI.

Tuesday, October 12, 2010

CUKUPLAH UNTUK HARI INI

Salam.......... saya sahabat baru dalam arena ini. saya ingin cuba meneroka ke dalam aura Blog ini agar dapat merasa keindahan yang terdapat didalamnya, cuba mengenal susur galurnya.. begitu juga kita yang sedang menekan ini, perlu mengenal setiap apa yang kita tugaskan untuk menekan, setiap apa yang kita arahkan untuk berfikiran dan juga setiap apa yang kita pimpinkan. pimpin? ya.......... kita pemimpin. malah rakyat kita lebih berbilang bangsa, lebih berbilang kebolehan, dan yang paling penting, lebih bekerjasama.. CUKUPLAH UNTUK HARI INI.