teman-teman...

Wednesday, December 14, 2011

surat kedua buat saudaraku, mastermind...

Bismillahirahmanirahim...

saudaraku mastermind, terima kasih kerana sudi bertanya diri yang kerdil ini.. apa yang saya kagum tentang saudara adalah, mengenai persoalan2 yang saudara utarakan.. ia bawa satu petanda pada sya bahawa saudara benar2 org yang mencari dan sering bertanya tetang tuhan.. firman ALLAH dlm al Quran..
"dan pabila hamba2-KU bertanya padamu tentang-KU, maka aku ini dekat.." (Al Baqarah, 186)
mudah2an kasih sayang ALLAH makin hampir dan dekat mendakap hati saudara. amin.

saudaraku,
anda bertanya, mengapa kita masih perlu berdoa sedangkan ALLAH itu maha mengetahui?
jawabnya, itu adalah sebagai tanda kita benar2 inginkan sesuatu itu, dan ia sebagai adat org yg inginkan sesuatu, pasti ia perlu berbuat "sesuatu".. analogi mudah, seorang murid yang mengambil exam, gurunya sudah tahu, yang muridnya itu pasti mahu A.. namun, mengapa gurunya tidak terus memberikan A kepada murid itu? mengapa ia mahu murid itu jawab exam dahulu, baru ia beri markah tersebut? sudah pasti kerana guru itu mahu lihat sejauh mana kesungguhan muridnya itu dan sebesar mana hasrat A muridnya itu..
saudara, sudah menjadi adat dunia, apa yang diberi percuma, jarang amat dihargai.. betul tidak? ya.. itu tanda ALLAH ingin mengajar kita..

saudaraku,
memang benar ALLAH itu maha mengetahui, siapa kata hanya dengan cara berdoa, ALLAH tunaikan permintaan kita? itu tanggapan salah. itulah resmi manusia, hanya melihat benda yang tidak nampak dimata, benda yang sudah ada jarang sekali disyukuri.. betul tidak? contohnya, hari ini, kita makan lunch, nasi lauk ayam campur sambal udang. pernah kita minta pada tuhan sebelum itu untuk makan demikian? tidak bukan? tapi hari itu ALLAH menghidangkan kita lauk demikian.. contoh lain, hari ini kita bangun, bernafas, berjalan menuju tempat kerja.. pernah malam sebelum tidur itu, kita berdoa dan meminta agar esoknya kita dibangunkan semula dan boleh tetap berjalan seperti hari2 biasa? tidak bukan? tapi ALLAH tetap memberinya.. itulah resmi manusia.. jarang sekali ia syukur pada yang sudah ada padanya, hanya asyik memikir apa yang belum diperolehnya.. contoh lain, manusia bebas berbuat pelbagai kerja dengan jemarinya.. makan nasi, menulis, membuat kerja2 seni, menaip.. namun, pernah manusia itu mengucap syukur atas nikmat jari jemarinya? tidak bukan? kelak bila hilang nikmat itu, ia ditimpa musibah, hilang jemarinya, tika itu baru ia menangis berdoa meminta agar dikembalikan jari-jarinya itu.. baru ia tahu akan nikmat sebatang jari yang ALLAH beri..betul tidak?

saudaraku,
ingat, ALLAH suruh kita berdoa bukan kerna ALLAH tidak tahu kehendak hati kita, namun ia sebagai tanda penghormatan seorang hamba, dan sebagai adat orang yang meminta..
ingat,
ALLAH tak beri apa yang kita pinta, ALLAH beri apa yang kita perlu..
mengapa? kerana.....
" boleh jadi kamu membenci sesuatu sedangkan ia baik bagimu, boleh jadi kamu mencintai sesuatu sedangkan ia tidak baik bagimu. ALLAH mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.." (AL Baqarah, 216)

saudaraku,
resmi manusia memang begitu.. kerana itu ALLAH mahu kita berdoa.. sebagai tanda sujud, tunduk, dan melebur ego didada.. lihat bagaimana ALLAH menyusun Kalam-NYA..
"dan pabila manusia ditimpa bahaya, dia berdoa kepada KAMI dalam keadaan berbaring, duduk dan berdiri, tetapi setelah KAMI hilangkan bahaya itu daripadanya, dia kembali menempuh jalan sesat, seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada kami untuk menghilangkan bahaya yang telah menimpanya. begitulah orang2 yang melampaui batas yang memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan.." (Yunus,12)

ini jawapan ALLAH.. lihat, manusia yang berdoa pun apabila dimakbulkan ia kembali ingkar, apatah lagi manusia yang dapat apa yang ia mahu tanpa berdoa, adakah ia akan ingat kepada ALLAH sebagai pemberi? tidak bukan?

saudaraku,
mengapa orang islam paling banyak ditindas sedangkan mereka paling banyak berdoa dan beribadat? saya suka menjawab soalan ini dengan memetik kata2 abdullah ibn Abbas r.a, katanya ;
"sesungguhnya ALLAH menjadikan dunia ini tiga bahagian, bahagian pertama untuk orang beriman, bahagian kedua untuk orang munafik, dan bahagian ketiga untuk orang kafir. maka orang beriman menjadikan dunia sebagai bekal akhiratnya, orang munafik menjadikan dunia sebagai perhiasan, dan orang kafir menjadikan dunia sebagai tempat kesenangan.." 


saudaraku,
bila orang islam beriman itu menjadikan dunia sebagai bekal akhirat, maka tidak hairanlah jika ia diuji oleh ALLAH dengan sedikit ujian.. firman ALLAH..
"Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kami lah kamu dikembalikan.." (Al Anbiya', 35)
jelas pada kita, ujian bukan hanya bersifat bencana, ia boleh juga bersifat kurnia.. misalanya, jika ia diuji dengan harta kekayaan yang melimpah ruah, adakah ia akan kufur dan makin jauh dari ALLAH, atau setia dengan taqwanya? itu juga ujian..
namun, lebih beruntung orang yang diuji dengan bencana.. mengapa?
sabda nabi, " apabila ALLAH memberikan sesuatu musibah kepada seseorang hambanya, DIA memberinya sama ada untuk menghapuskan dosanya atau untuk mengangkat darjat seseorang hamba itu.."

saudaraku,
akhir sekali,
cuba renung analogi ini..
datang seorang lelaki ke sebuah pejabat, ingin meminta kerja sebagai seorang jurutera..
majikan bertanya padanya apa kelayakan kamu?"
jawabnya, "saya memang seorang jurutera."
adakah ia akan terus diterima bekerja hanya dengan mengaku sebagai jurutera?
tentunya tidak bukan?
pasti majikan akan mengujinya dengan beberapa soalan atau ingin melihat bukti akan pengakuannya itu.. kemudian barulah ia layak untuk diterima bekerja.
dan, pastinya, untuk mendapat gelaran jurutera itu bukan boleh dicapai dengan hanya belajar sembil lewa dan tidak diuji dengan peperiksaan, assingment, dan praktikal yang sukar.. betul tidak?

sekarang, mari hayati kata-kata indah dari ALLAH ini..

"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.." (Al- Ankabut, 2-3)

demikian surat buat saudaraku.

yang benar,

IbnuRijal..

1 comment:

Anonymous said...

(ini di bawah ini masih menurut pandangan saya. saya tidak dapat menemukan ayat di dalam al-quran yang boleh menjawab soalan di atas. pasti ada. sebab al-quran itu "sesuatu yang sangat special yang datang dari tuhan sendiri" yang mampu menjawab persoalan manusia)

salah satu kenapa perlu berdoa adalah supaya kita mampu berlaku jujur kepada tuhan. disuruh menyatakan keluhan, hasrat, gelisah, niat, mahu pada hati kita kepada tuhan. hanya tuhan yang mampu menyelesaikan semua itu.

sekian, terima kasih