teman-teman...

Friday, November 16, 2012

kisah Agung perang Salib..


apabila sultan Imanuddin zangi ( Ayahnda kepada Sultan Nuruddin) berjaya menwaskan keangkuhan kristian, kristian menyusun strategi baru.. st. Benard mengusulkan The Knight templar, golongan kesatria yang berjuang untuk syahid, dan bersatu dengan orde biarawan putih yang bejuang disudut rohani untuk mendoakan mereka.. perjuangan mereka berteraskan "agama", berjuang demi "agama".. dalam sebuah buku
menyebut, para kesatria ini tidak pernah memakai baju selain dari apa yang diberi komandan mereka, tidak makan selain dari apa yang diberi komandan mereka, mereka menyayangi saudara2 kesatria mereka lebih dari menyintai kaum wanita, mereka memelihara ibadah, dan tidak pernah membuang masa, bila bukan masa bertempur, mereka akan memotong kuku, memotong rambut, memandikan kuda dan lain2... dan, mereka "berjaya" dalam tiap misi mereka..

#saya bukan berniat nak angkat golongan ini, (petikan diatas akan saya beri sambungannya nanti..).. cuma, apa yang saya nak tekankan disini adalah kekuatan yang hadir bersama naluri keagamaan itu.. kesatria knigth templar berjaya kerana falsafah keagamaan mereka itu.. namun datang saladin, sultan muhammad Al Fateh yang berjaya membuktikan jurusalem, Konstantinompel milik islam, dan pembukaan ini adalah kerana salahuddin al ayyubi serta sultan muhamad al fateh berjuang kerana naluri agama..

mengapa tentera israel begitu kuat? mengapa bangsa mereka dilihat berjaya? kerana tiap apa yang mereka lakukan adalah atas keperluan agama mereka.. mereka buat ketenteraan bukan nak takhluk dunia, tapi nk takhluk tanah suci yang mereka claim mereka punya, mereka buat filem2 untuk angkat bangsa dan agama mereka, mereka jadi ahli perniagaan, Mcd, Nestle, Nokia DLL, keutungan mereka disalurkan dengan sangat banyak untuk "agama" mereka.. tiap suatu yang membawa keuntungan kepada agama mereka, mereka akan berjuang untuk itu.. tapi kalau bukan bawa keuntungan untuk agama mereka, mereka tak minat.. contoh, pernah tengok israel bersungguh2 untuk skuad bola sepak mereka? atau untuk temasya2 sukan dunia? kenapa? kerana bagi mereka itu tak bawa keuntungan kepada "agama" mereka.

kenapa islam hari ini lemah? kerana tidak ada naluri agama dalam diri.. kita berniaga untuk penuhi perut anak bini, kita masuk tentera untuk gaji, kita buat filem untuk cecah box office dan tidak pernah menyelitkan sedikit pun naluri agama dalam kerja buat kita.. DAN itulah PUNCA kelemahan kita...

salahuddin al ayubi serta sultan muhammad al fateh telah membuktikan, untuk menewaskan bangsa yang berjaya dek kerana naluri agama mereka, adalah dengan kita pun berjuang dengan naluri agama kita.. SAMA..! cuma bezanya, agama kita adalah agama yang benar, dan agama mereka adalah agama yang salah, jadi, anda dapat ramalkan apa yang bakal terjadi bila dua kuasa ini bertemu?? ya..

"akan datang lelaki2 dari timur yang datang bersama mereka panji2 hitam, bila mendnegar perkhabaran mereka, dapatkanlah mereka meskipun kamu perlu merangkak diatas salji.."





[part two ]

saya telah cita semalam tentang kekuatan the knight templar serta rata2 yahudi hari ni adalah kerana "semangat agama" yang ada dalam diri mereka.. hari ni saya nak cerita tentang yusuf..

yusuf adalah anak saudara kepada panglima Asad ad din Shirkuhh.. apabila pertembungan islam dan kristian memuncak, gabenor mesir meminta bantuan Raja Nuruddin.. dan baginda menitahkan panglima Asad a
d din untuk 'turun padang".. lalu, beliau menitahkan yusuf untuk ikut bersamanya... yusuf seorang yang lembik, kerap sakit, kurus keding, berusia 31 tahun ketika itu, wajahnya tampan, dan sensitif orangnya.. oleh kerana takut, yusuf ikut bapa saudaranya (asas ad din) untuk turun berperang ke MEsir.. siapa sangka, kepergiannya ke mesir merubah seluruh lanskap hidupnya... yusuf yang lembik itu selepas itu menjadi sebahagian dari sejarah jihad islam, pahlawan kebanggaan islam serta komander perang yang sangat dikagumi dunia barat.. bahkan holywood membuat filem peperangan antara islam dan kristian, tapi dalam filem tersebut tetap mengangkat yusuf sebagai panglima agung.. hinggakan pendekar2 kristian dan the knight templar terketar2 lutut bila mendengar kedatangan yusuf.. dan, yusuf adalah satu2 nya panglima islam yang ada nama khas dalam bahasa barat... siapakah "yusuf yang lembik" ini??

dunia barat mengenalinya sebagai Saladin, dan islam mengenali beliau sebagai,..

SALAHUDDIN AL AYYUBI...

bagaimana episod cemerlang Salahuddin al ayyubi bermula? iaitu selepas kecemerlangan mereka menumpaskan kristian di mesir. raja Nuruddin meminta agar panglima asad ad din menjadi gebenor di mesir, namun beliau meninggal dunia disana. org2 mesir yang ketika itu adalah syiah diberi mandat untuk memilih ketua mereka yang sunni yang dikirim oleh raja nuruddin itu.. dan, pastinya org2 mesir akan memilih individu yang paling "lembik". kerana fikir mereka, mudahlah nanti mereka mencatur gebenor baru sunni yang lembik ini. lalu, pantas mereka memilih salahuddin al ayyubi menjadi gabenor mereka. sekaligus mereka buat "silap besar" dengan berfikir begitu, dan buat "jasa besar" dengan melantik salahuddin al ayyubi sebagai gabenor..

selepas dari perlantikan itu, watak salahuddin al ayyubi bertukar 360 darjah.. ketika inilah "yusuf yang lembik" ini mula dikenali sebagai salah ad ddin (salahuddin) yang bermaksud keadilan agama. salahuddin kemudiannya menjadi individu terpenting dalam jihad islam.. kata2 pertamanya sebaik menjadi gabenor adalah,

"ketika ALLAH memberikan aku MEsir, aku yakin bahawa DIA sedang memberikan aku Palestin..."

#palestin @ jurussalem ketika itu adalah dibawah kuasa kristian yang sangat kuat. mereka dilindungi oleh the knight templar, para baron dan golongan elit kristian serta kerajaan kristian ketika itu yang gergasi.. anda boleh bayang apa ertinya? dan apakah maksud visi Salahuddin al ayyubi ini? bunyinya bagai mustahil seorang gabenor wilayah kecil mahu menawan kerajaan d sebuah kota suci yg sangat gagah.. ibarat, kita yang baru merdeka dua tiga tahun, kemudian tunku abd rahman umumkan, "bila ALLAH memberikan tanah melayu kepada kita, bermaksud DIA sedang memberi United kingdom..!"

dan kalau kita ada pada waktu itu, apa akan kita fikir? MUSTAHIL. tapi SAlahuddin membuktikan, beliau bukan yusuf si lembik yang dulu.. dia adalah salahuddin.. bagaimana beliau merealisasikan hasratnya itu? dan ketika era ini, dimanakah watak yahudi? apa sedang terjadi kepada mereka? kita akan bicarakan pada part seterusnya..





[part 3]

pagi tadi kita dah story siapa itu Yusuf, dan kita dah tahu beliau adalah Salahuddin Al Ayyubi... pada episod kali ini, saya nak bercerita pula berkenaan bagaimana Salahuddin Al Ayyubi membebaskan Palestin dari cengkaman kerajaan Kristian..

sebelum kita pergi lagi jauh, baik saya beri sedikit latar belakang mengenai jurussalem ni, dan kenapa kota ini direbut oleh ketiga2 agama ini.. asa
lnya jurussalem adalah tanah yang dijanjikan untuk bangsa yahudi.. setelah king David menyatukan bangsa yahudi, mereka kembali hebat, namun lama kelamaan makin lalai dan jauh dari ALLAH.. lalu, ALLAH kirimkan bala kepada mereka apabila raja assyiria menyerang bangsa ini tanpa belas kasihan. maka, bangsa yahudi yang 12 ini berpecah belah, dan 10 dari suku ini, hilang dalam sejarah dunia.. (diceritakan dalam kitab yahudi, 1 dari 10 bangsa yahudi yang hilang ini, akan kembali dari timur diakhir zaman dan membunuh yahudi zionist)

setelah itu bangsa yahudi menjadi hamba dan pelarian. mereka dihina dimana pun mereka berada.. hinggalah datang nabi Musa membawa mereka kembali ke jurussalem.. namun lama kelamaan mereka kembali angkuh, dan sekali lagi bala tiba, mereka diserang oleh kaum babil..

masa berlalu, islam, melalui Saidina Umar menawan kota ini tanpa sebarang pertumpahan darah.. namun kristian merampasnya beberapa lama selpas itu.. semasa era kristian menguasai jurussalem, yahudi diusir dengan begitu hina. kerana bangsa kristian amat membenci bangsa ini, kerana kaum yahudi lah yang membunuh nabi isa (dlm kepercayaan kristian)

maka tahulah yahudi bahawa tiada tempat atau tanah lagi untuk mereka diami di dunia ini.. ini adalah balasan ALLAH kepada mereka.. seperti mana nasihat nabi yoshua, apabila bangsa ini menderhakai ALLAH, maka tidak ada tanah yang layak untuk mereka diami.. (kitab ulangan 28 : 63-67)

maka berkuasalah kristian dengan pengaruh the knight templar dan para baron di jurussalem sehingga 80 tahun lamanya sebelum "ditebus' oleh salahuddin al ayyubi..

ketika ini dimana bangsa yahudi? mereka menjadi pelarian disetiap negeri. dimana saja mereka berada, mereka akan diperlakukan seperti hamba yang hina, dan diusir.. dan, eropah tidak pernah berhenti memusuhi Yahudi hinggalah ke zaman hitler, malah hinggalah ke hari ini...

dan ketika era kehebatan kristian inilah, datangnya lelaki yang bernama salahuddin ini, yang membuktikan kepada mereka, ISLAM LEBIH HEBAT!!





[part 4]

kita dah kenal siapa Yusuf, dan dah tahu pada fasa perbincangan kita ini, iaitu sekitar tahun 1181-1190 dan ketika era ini, golongan knight dan para baron mengawal jurusalem setelah merampasnya dari islam hmpir 80 tahun sebelum itu.

baiklah, bagaimana saladin merealisasikan azamnya dlu, yang mahu membebaskan jurussalem? setelah menjadi gabenor Mesir, perjuangan pertama beliau adalah unt
uk menghapuskan kekhilafan antara syiah dan sunni, kerna ia sekadar pepecahan politik, bukannya pepecahana agama.. kempen saladin (slahuddin al ayyubi) itu berjaya.. semua kerajaan kecil2 islam bersatu dibawahnya.. dan dalam sekelip mata, Salahuddin al ayyubi menjadi antara individu terpenting di timur tengah ketika itu.

saladin sgt menghormati ulama.. (kita akan buktikan pada episod depan). beliau menghafal isi Al Quran dan kitab2 fiqh .. dan seringkali menangis diwaktu solat malamnya..

dan, bagaimana pula golongan kristian ketika ini? setelah saladin menguasai semua kerajaan islam ketika itu,.. selruh wilayah islam mengepung jurusalem, kerajaan kristian ketika itu.. dan itulah satu2nya kerajaan kristian di timur tengah ketika itu, dan mereka terperangkap di tengah2.. sama seprti israel di tngh2 tanah arab hari ini..kalau hari ini israel mendapat sokongan Amerika, dahulu, kerajaan kristian Frank ini, mendapat lindungan dari kerajaan2 kristian besar di Eropah..

bezanya, hari ini dunia arab DIAM. tp dulu, saladin berjuang..

berbalik kepada kristian tadi.. ketika ini kerajaan kristian frank di kristian boleh dikatakan sgt kuat dan tentera yang sgt ramai.. namun kekuatan mereka membawa kepada pepecahan dalaman. golongan Knight terbahagi kepada dua puak.. iaitu puak merpati dan puak helang.. puak merpati yang diterajui oleh Raymond ini lebih berwaspada dan tidak menganggap saladin sebagai musuh tuhan.. sebaliknya puak helang yang diterajui oleh reynald ini kebanykan mereka dtg dari eropah. mereka lebih angkuh dan agresif.. namun, keangkuhan mereka bakal memakan diri..

raja kristan Frank ketika itu, Badwin. seorang yang kuat, tetapi diserang penyakit kusta yang kronik di penghujung hayatnya.. (kalau tgk movie kingdom of heaven, yg pakai topeng tu la raja Badwin)

kerana itu, baginda menyerhkan tugasnya kepada para penasihat baginda.. golongan helang meluat melihat raymond dan raja badwin yang dilihat seolah berbaik dengan islam. mereka bertekad mahu "mencari pasal" ...

ehm.. tapi mereka lupa, org yang mereka cari pasal tu adalah salahudin Al Ayyubi.. .. mereka silap orang la kalau nk cari pasal...

"kebiadaban mereka itu, membawa kepada sumpah Salahuddin...
apakah kebiadaban mereka itu, dan apakah sumpah salahuddin al ayyubi tersebut...?








[part 5]

disebabkan saya yang dah excited nak cita lagi, maka saya sambung part 5 ni mlm ni jugak.. :) ok?

pada part 4 yang lalu, saya ada cita yang golongan kristian Frank ini terbahagi kepada 2 knight templar. iaitu geng merpati dan geng helang.. ketua gng merpati, Raymond tidak bersahabat dengan Saladin, namun mereka tidak bermusuh (harap2 faham). namun, puak helang yang diketuai oleh Renayld
 ni la yang angkuh nak cari pasal..

saladin dan raja Badwin (raja kusta) sudahpun membuat perjanjian gencatan senjata.. namun, renayld yang "meluat" dengan perjanjian itu, mula cari pasal dengan menyerang kabilah2 islam yang sedang dalam perjalanan untuk umrah ke Mekkah.. serangan itu menimbulkan kemarahan saladin. dan serangan itu membuatkan perjanjian gencatan senjata terbatal..

saladin dan tentera beliau menuju untuk menyrang kristian Frank.. namun ketika itu sedang diadakan perkahwinan puteri Isabela dan putera.. (sya lupa nama) yang baru berusia 11 tahun.. perkhwinan ini bertujuan untuk menyatukan semula kaum2 kristian yang pecah belah..

bila saladin mendapat tahu bahwa didalam istana itu sedang berlansung mjlis khwin, maka saladin mengarahkan agar tentera beliau berundur kerana beliau kasihankan pengantin yang sedang meyambut hari bahgia.. dan ketika itu, golongan knight Merpati keluar dan memberi sedikit hidangan kenduri kepada tentera saladin. demikianlah hati2 ahli kitab yang sebenarnya bersatu namun terpisah dek kerana ideologi yang salah..

baik, kita sambung, raja badwin pergi menemui saladin dan meminta maaf atas kebiadaban renayld dan baginda berjnji akan menghukum renayld.. perjanjian gencatan senjata dibuat semula..

TETAPI, tak tahan lama.. renayld sekali lagi "cari pasal".. dia bersama geng2 helang sekali lagi menyerang rombongan org islam yg nk pegi haji.. malah dia bertekad mahu masuk ke mekah dan madinah, dan mahu membongkar kubur nabi dan menyeret tubuh baginda yang suci itu.. ketika sedang menyeksa org islam itu, renayld berteriak, mana Muhammad kalian??"

mujurlah ketika itu, adik Saladin bergegas untuk megalang renayld memasuki Mekkah.. mereka membunuh geng2 helang, namun Renayld dan kuncu2 nya sempat lari..

berita ini sampai ke telinga Saladin.. dan kali ini, salahuddin Al Ayyubi benar2 hilang sabar.. ketika itu beliau bersumpah akan membunuh Renayld dengan tangannya sendiri..!!





[part 6 ]

oleh kerana malam ni Like cepat mendadak, saya kira wajar saya buat sambungannya mlm ni jugak coz org2 tgh baca dan menanti.. tak baik biar org menanti.. bagi org yang lom baca part seblum2 ni, nasihat saya, tekan bawah dulu, baca part2 sebelum ni, untuk kesan yang lebih mendalam.. ehm.. bismillah... ok.. kita sambung :)

pada part 5 tadi telah saya cita kebiadaban Renayld yang membuat
kan panglima salahuddin al ayyubi hilang sabar.. kali ni saya akan sambung apa yang bakal terjadi bila seorang panglima agung hilang sabar...

Saladin mengutus mesej agar renayld memohon maaf kepada org islam.. namun Renayld sangat angkuh.. apatah lagi, ketika ini raja Badwin yang menderita penyakit Kusta meninggal dunia.. dan anak saudaranya yang belum mencecah 7 tahun mengantikan baginda, dan urusan pentadbiran dipegang raymond.. dan raja Badwin berwasiat, jika anak saudaranya itu pun mati sebelum dia dewasa, maka terpulang lah kepada para paus (kesatuan ulama2 kristian) untuk melantik raja baru..

ketika Raymond menjga pentdbiran, raymond mendesak Renayld agar jgn cari pasal denga saladin. mereka belum tahu siapa itu salahuddin.. tapi renayld sgt angkuh..katanya raymond pro-muslim.. sedangkan Raymond tahu, mereka takkan mampu menang dengan saladin.. bagi raymond, lebih baik jgn mencari pasal dengan saladin, atau kristian akan kehilangan Jurussalem..

renayld tetap dengan angkuhnnya (tak lama dah dia ni).. kebetulan, time tu anak saudara raja badwin pun turut meninggal. maka para paus diberi kuasa untuk melantik raja baru.. dan, disitu berlaku kroni, paus berpakat melantik Guy, seorang lelaki yang ikut ja telunjuk Renayld.. dan kini, Guy menjadi raja.. maka lebih angkuh la renayld ini..

dipihak muslim pula, Saladin mencatur strategi, membahagikan tenteranya kepada 3 kumpulan, 1 bergerak menuju tmpt yg agak jauh, kump 2, mnjaga tasek2 disekitar jalan trsebut, dan kump 3, standby di pintu sempadan..

renayld begitu teruja untuk menyerang tentera saladin yg bergerak jauh itu.. dia mahu membunuh muslim disana! namun, raymond tahu, Saladin sgt bijak dalam atur strategi, dia tidak izinkan. tapi, Raymond dituduh pengkhianat dan pro-muslim.. raymond merajuk, dan arahkan geng2 merpati agar jgn wat kerja gila tu.. dan, Renayld teruskan hasratnya.. mengumpul para knight.. dan bergerak menuju tentera Saladin itu..

ya.. saladin sgt bijak.. tentera mereka menunggu disana dengan waspada dan ibadah siang dan malam. (kerana masa tu bulan ramadhan).. dan kumpulan yang ditugaskan mnjaga tasek itu, mengeringkan tasik2 disekitar jalan ke tmpt jauh itu..

maka berjalan lah tentera Renayld dan Guy berhari2 lamanya.. bekalan air kehabisan, kolam2 air juga kering.. mereka sangatlah terseksa.. berasa sgt dahaga.. mereka mula hilang semangat untuk berjuang, kerana sgt lemah.. bila tiba di tmpt tentera saladin itu. waktu malam.. mereka mengeluh letih dan dahaga.. ketika itu, tentera saladin terdengar keluhan mereka.. maka mereka memuji2 ALLAH dan bersyukur.. bagi mereka, mungkin itu berkat malam lailatul Qadar.. (mlm tu 27 ramadhan).. keesokannya perang pun meletus antara kristian dan islam.. dan yang hak pasti akan menang keatas yg batil.. tentera Islam menang.. dan guy serta Renayld ditngkap menjadi tawanan..

di kem tahanan, tentera kristian dilayan dengan baik.. guy dan renayld dibawa mengadap Saladin.. tengiang2 di telinga Saladin kebiadaban Renayld dahulu.. ketika ini, Guy dan renayld sgt lah ketakutan melihat saladin.. malah Renayld yang angkuh sebelum ini, memanggil saladin, Tuanku!!

saladin mengotakan sumpahnya.. beliau memancung kepala Renayld.. dan kepala itu bergolek, darah memercik kearah Guy.. guy sgt lah cemas.. saladin mendekati Guy dan berkata,

"seorang raja takkan membunuh raja yang lain.. pulanglah..."

demikianlah kehebatan pribadi Saladin..

malam itu, Saladin memandang kearah kota jurussalem yng dikekelingi tembok yang kukuh.. beliau teringatkan masjidil aqsa, tapak mikraj nabi, dan kiblat pertama org islam.. namun, beliau tahu, sgt sukar untuk menembusi tembok kota itu.. lebih ramai knight yang sedang menunggu.. Saladin berdoa kepada ALLAH.. lalu, memandang sayup ke kota itu, dan memanggil tenteranya... dan.. .



[part 7]

renayld yang angkuh dah terbunuh.. Guy lari bersembunyi ke tirus. raymond dah tak nak ambil tahu tentang jurussalem.. semalam kita dah cita yang selepas berjaya menumpaskan Renayld dan para Knight templar. kini kota jurussalem terbentang dihadapan Salahudin al ayyubi..

beliau teringatkan kata2 hebatnya dahulu,

"ketika ALLAH memberikan aku mesir, bermaksud ALLAH sedang memberikan aku P
alestin.."

malam itu, saladin memandang kearah tembok jurussalem yang gagah itu.. didalam fikirannya adalah Masjidil Aqsa, tempat Mikraj nabi, serta kiblat pertama org islam..

namun, pada pandangan mata tentera2 saladin ketika itu, perkara itu adalah suatu yang mustahil.. kota jurussalem terlalu kukuh, ribuan lagi the knight templars sedang menanti.. bila melihatkan tenteranya yang kurang yakin itu, Saladin memanggil semua tenteranya dan menyampaikan Khutbah perang yang yang berapi-api..

"ini adalah kota kita. ini kiblat pertama! malah isa lahir disini, Rasulullah mikraj disini.. saidina Umar pernah menawan kota ini secara aman, namun kristian merampasnya kembali dengan penuh rakus 80 tahun lalu. mereka membakar rumah2 nenek moyang kita, mereka membunuh org2 islam, dan mengotorkan kesucian kota suci ini, dan hari ini, kita sebagai tentera ALLAH, harus bangun, dan menebusnya semula, demi sebuah agama, tanah yang ketiga tersuci dalam islam..!inilah masanya, inilah saatnya..!! ALLAHu AKBAR..!! "

demikian Khutbah Saladin. sejurus itu, tentera2 islam bertukar menjadi ibarat singa yang kelaparan. semangat mereka berkobar2 oleh kerana khutbah saladin itu.. mereka mara menuju tembok jurussalem yang gagah itu..

disaat kehadiran sekumpulan besar tentera saladin itu, para knight dan rakyat Jurussalem ketika itu sangatlah ketakutan. apatah lagi bila mendengarkan saladin sendiri yang memimpin tentera itu.. dan, dalam masa yanf sama, mereka tidak punyai raja untuk memimpin mereka..

dalam perjalanan menghampiri kota jurussalem, Saladin bertemu dengan seorang baron dari Ibelin yang bernama Balian. balian juga dalam perjalanan ke kota jurusalem. tetapi untuk mengambil isterinya pulang. dia tidak berminat untuk ambil tahu apa yang sedang berlaku antara muslim dan kristian. Balian adalah seorang yang sgt handal bermain senjata.. (dlm filem kingdom of heaven, Orlando bloom memegang watak balian ni)

balian mmberithu niatnya kepada saladin. dan bersumpah sekadar mahu mengambil isterinya, dan pulang. saladin mengizinkan Balian untuk pergi dahulu ke jurusalem, dan mengambil isterinya pulang..

setibanya Balian di kota Jurussalem. lain pula ceritanya. rakyat2 jurssalem serta para panglima melutut dan merayu kepada Balian agar memimpin mereka mempertahankan Jurussalem. namun, Balian terikat dengan sumpahnya kepada Saladin yang dia tidak akan ikut campur dengan urusan itu.. walaubagaimanapun, saudara seagamanya sgt2 memerlukan pimpinannnya.. kini Balian berada dalam dilema yang teramat sgt.. dia sedar bahawa dia ada tanggujawab agama untuk mempertahankan kota jurussalem itu.. tapi, bagaimana sumpahnya dengan saladin??

kita akan bicarakan pada part seterusnya...








part 8] (BAHAGIAN AKHIR)

assalamualaikum.. maaf la terlewat sehari.. sibuk dengan rak buku baru.. :) sidang pembaca yang setia mengikuti kisah lagenda perang salib dari part 1 hinggalah part 7.. hari ini, kita akan masuk part yang seterusnya, yakni bahagian akhir didalam kisah ini..
apakah Salahuddin akan berjaya menawan kota Jurussalem? dan bagaimana pula sumpah Balian dengan salahuddin itu? ap
akah kesudahannya? akan kita kupas pada part kali ini..

pada part 7 yang lalu, telah kita bicarakn, Balian bersumpah kpd saladin untuk tidak mahu ikut campur urusan perang. namun, setibanya ke kota Jurussalem, rakyat dan para pahlawan krisitian merayu2 agar Balian mengetuai mereka mempertahankan kota itu dari saladin. lalu bagaimana?? adakah Balian melanggar sumpah itu?

Balian berada didalam dilema yang serius. akhirnya, pada satu malam, Balian menyusup keluar dan pergi bertemu dengan salahuddin.. balian menceritakan apa yang berlaku, dan dilema yang berlaku keatasnya.. ia memohon izin Saladin untuk membatalkan sumpahnya itu..

salahuddin berbincang dengan para ulama' nya.. adakah saladin berdosa jika tidak menghukum Balian yang melanggar sumpah? setelah perbincangan pnjg.. akhirnya Saladin bersetuju.. beliau memahami dilema yang sedang dihadapi oleh Balian..

lihatlah..! betapa islam dan kristian itu sebenarnya saling menghormati.. mereka boleh sama2 toleransi disaat mereka "sedang berperang.." . subhana ALLAH..

Balian pun kembali ke jurussalem dan menyiapkan tenteranya untuk melawan dengan tentera islam pimpinan saladin.
maka tibalah hari yang dinanti.. bala tentera Salahuddin datang dengan membawa panji islam.. mereka bertempur dengan penuh keberanian hinggalah tembok besar jurussalem berjaya dipecahkan..

balian yang ketika itu, melihat seolah2 tiada harapan lagi untuk kristian menang, keluar bertemu dengan saladin..

"kami rasakan seolah tiada harapan untuk kami menang lagi. jika benar kami akan kalah hari ini. saya rela membakar seluruh kota ini, biar hanya tinggal runtuhan dan sisa banggunan sahaja untukmu.." - ugut Balian yang ketakutan memandang saladin.

"kota ini dipenuhi dengan kanak2, kaum wanita, dan org tua.. tolong jangan paksa kami menggempur lagi.. menyerah sahaja.. saya berjanji tiada siapa akan terbunuh.." kata saladin.

Balian tidak yakin dengan tawaran saladin itu..

"bukankah 80 tahun dulu, kami org kristian telah merampas kota ini dari kamu dengan pertumpahan darah yang besar, kami menyembelih nenek moyang kamu, membakar segala rumah2 mereka.. mana mungkin kamu tidak akan membalas perbuatan yang serupa terhadap kami hari ini?" . soal Balian..

saladin tersenyum dan berkata..

"itu mereka.. saya bukan mereka. saya SALAHUDDIN.. ... SALAHUDDIN AL AYYUBI... "

akhirnya Balian akur, dan bersetuju untuk menyerah kepada tentera islam...

ALLAHu akbar..!!! ALLAHu Akbar...!!

tanggal 2 oktober 1187, salahuddin berjaya membawa islam memasuki semula kota Jurussalem.. dan menakhluk kota suci itu selama 800 tahun berikutnya..

salahuddin tidak merosakkan gereja2. beliau terus menuju ke masjidil aqsa yang menjadi markas the knight templars.. saladin bersujud syukur kepada ALLAH s.w.t..

mereka membersihkan masjid Aqsa dengan siraman air mawar. dan, pada jumaat 9 oktober, mereka mendirikan solat jumaat yang pertama di masjid suci itu setelah membebaskannya dari cengkaman kristian.. subhana ALLAH...

- TAMAT-

salahuddin... jasamu akan kami kenang... :(

sedikit info, beberapa tahun selepas itu, selepas perang salib yang ke 3 dengan Richard the lion heart. salahuddin jatuh sakit, dihantar pulang ke damascus.. beliau sudah tidak berdaya lagi. hanya terbaring lemah.. namun, tiap kali masuk waktu org akan datang bersolat jemaah di rumahnya.. syeikh yang membacakan Quran disisi tubuh Saladin yang sedang gering itu berkata, "aku membacakan Quran kepada raja salahuddin, dan bila tiba pada ayat, "tiada tuhan selain ALLAH, dialah yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata". terdengar satu suara dari bibir saladin yang lemah itu, mengatakan "Benar..!"... syeikh menyambung, aku membacakan lagi Quran.. sehinggalah pada hari yang ketiga, tepat2 pada ayat yang berbunyi, "tiada tuhan selain ALLAH, dan kepada DIA sahajalah aku berserah diri.." Salahuddin menghembuskan nafasnya yang terakhir..

seorang pahlawan agung, lagenda dan wira islam, pergi menghadap tuhannya.. salahuddin Al ayyubi. raja seluruh jazirah, mesir, lubnan, Yaman.. apa yang beliau tinggalkan?

beliau, raja empayar yang agung, pergi dengan hanya meninggalkan 1 DINAR dan 47 DIRHAM..

seluruh rakyat jelata menangisi kepergian saladin.. para muslimin menyintainya, para kuffar mengasihinya.. tentera islam menghormatinya, tentera musuh mengkaguminya.. dan, beliau pergi buat selamanya..

para ulama' mengeluarkan fatwa, agar jenazah Salahuddin Al Ayyubi disemadikan bersama pedangnya.. sebagai bukti perjuangannya.. agar di hari Mahsyar nanti, salahuddin al Ayyubi akan bangkit bersama pedangnya.. pedang yang membuka semula jurussalem untuk kita..

salahuddin pergi tidak meninggalkan harta, tapi pergi meninggalkan lagenda..

-sekian-..




(SEDUTAN  DARI RENTETAN POST2 SAYA DI PAGE FACEBOOK IbnuRijal dari part 1 hingga part 8)

mudah2an mendapat amal dan dapat disampaikan...

2 comments:

Cik Violet Sofia said...

T_T Palestin... Sekarang baru saya faham apa itu Palestin. Dan sekarang saya dah betul-betul faham kenapa saya perlu boikot Yahudi.

megat terawehh said...

bagus critanya...