teman-teman...

Thursday, April 5, 2012

Generasi 2K

assalamualaikum w.b.t...

apa khabar saudara yang dikasihi sekalian.? mudah2an sihat disamping cinta ALLAH dan rasul-NYA. fuhh.. dah lama tak wat entry baru.. agak sibuk.. pertama dengan asingment2 sem ni.. kedua, sibuk menyiapkan karya terbaru.. alhamdulillah.. baru semalam baru selesai menyiapkan manuskrip terbaru, "LA TAHZAN jika anda merasa TERASING.." baru sahaja dihantar kepada penerbit untuk disemak.. mudah2an ada rezeki untuk diterbitkan.. insya ALLAH.. harap dapat doakan bersama ya..

jadi, bila dah setle 1 kerja, hari ni agak lapang lah sikit, tak tahu nk buat apa, IbnuRijal layan jap Youtube, lama sgt dah tak tgk youtube ni.. abis youtube, buka la fb.. tgk entry2 org.. saja nk tgk ragam manusia dan permainan dunia.. sambil menyelam, minum air lah kiranya nih.. sebab skrg dlm proses untuk menghasilkan karya seterusnya yang berunsur travelog sikit.. jadi, nak kena banyak buat pemerhatian, muhasabah diri, dan sampaikan kepada yang lain pula nanti..

apa yang dapat saya perhatikan sepanjang beberapa ketika melayari internet nih, hari ini kita diperangkap masuk ke lembah pepcahan.. hari ini kita berada pada zaman 2K.. dan yang lahir adalah generasi 2K..
apa 2K ini? tahun dua ribu? (Y2K)

tidak.. bukan begitu.. 2K adalah Komen + Kritik.

perasan tak, hari ni kita diberi ruang yang seluas-luasnya untuk mengkritik/komen orang lain. dari sudut positif, mungkin ia dpt mengenal pasti kesalahan kita. namun, dari sudut negetif, ia mampu membawa kepada umpat, fitnah, membuka aib, cetus pemusuhan dan sebagainya.
saya beri contoh mudah, tgk kt youtube, ada video bertajuk ust azhar feat ust Don.. bagus video tu.. uploader tu gabungkan ceramah ust azhar kita dan ust Don kita dalam 1 video yang kebetulan tajuk mereka sama. best punya dok layan video tu, terdetik hati nk tgk di komen..
masya ALLAH.. atas video ceramah agama, kt bawah komen gaduh2, perang, maki hamun naik sama.
???!!!!!??! apa dah jadi? terkejut saya membacanya. ada golongan ekstrim, komen, ust azhar takda akhlak, tak da ilmu.. tak layak berceramah.. ada pula "juri" lain yang maki hamun uploader video tu yang kononnya sengaja nak melaga-lagakan dan membandingkan2 ust don dan ust azhar.. kesian kt uploader tu, niat baik, tak pasal2 kena maki hamun.. sedangkan  video tu sikit pun tak da unsur membanding2 antara keduanya. sedih bila saya lihat komen2 begitu..

mungkin video2 agama ni, ada yang sensitif kot.. jadi, saya sja nak santai2 tgk video Raja lawak  Astro pula.. hati sekali lagi terdetik nk baca komen dibawah.. isyh3.. perkara yang sama..
ada yang komen, "lawak macam sial".. dan macm2 lagi, lepas tu pula, bila ada golongan yang nk membela, jadi la perbalahan.. yang best, last part tu, siap bagi alamat ajak jumpa nk "setle" cara jantan.. heheh.. tersenyum sorang2, sebab video lawak pun smpai nak bawak kuar peris parang.. :) namun, jauh disudut hati, sedih sangat.. apa nak jadi dengan tamadun kita hari ini.. bila kemudahan terlalu luas untuk berhujjah dan mengeluarkan isi hati, inilah akibatnya.. kerana itu dlam islam, kita diajar "samigna wa'atagna".. kami dengar dan kami taat.. fullstop! usah pertikai dan nk jadi pengkritik jemputan lagi.. kerana apa? kerana ALLAH tahu, andai manusia itu diberi kesempatan begini, mereka akan sepenuh hati, jiwa dan raga dan apa saja untuk cari juga bahasa untuk komen, kritik, pertikai dan apa sja, asalkan org lain dpt aib, kita dpt bangga..

ehm.. facebook lak..
tgk ada sahabat2 letak post2 islamik.. lepas tu tgk komen dibawah.. ehm.. mengecewakan juga.. golongan yang lansung tak berminat dengan agama, ignore terus, tapi lebih baik dari golongan yang "cerdik" agama ni, lantang komen dibawah, "mana enta ambil hadis ni? hadis mungkar ni!" dan macam2 lagi.. aduhhh. kesian sahabt yang post tu.. niat baik, kena macamtu.. kalau nak tegur, ada cara, why not private msge kepada dia? tak lah jatuh air muka..
inilah yang berlaku pada generasi kita hari ni.. tuntut ilmu bukan untuk amal dan sampaikan, tapi untuk pertikai, komen dan kritik orang yang terlepas buat kesalahan.. kerana itu hari ini kita lihat manusia makin jauh dari agama.. :( bukankah begitu?

untuk itu, saya harap mesej pada post kali ini jelas.. kita perlu selalu bermuhasabah diri dan menilai siapa kita ini.. sebelum kita mengkritik individu lain.. jadilah seperti nabi, nabi s.a.w tidak pernah mengaibkan para sahabat jika ada diantara mereka berbuat kesalahan.. nabi seriang tersenyum dengan gurau senda sahabt, serta kata-kata para sahabat dlm kehidupan seharian.. nabi tak komen panjang lebar tanpa sebab, nabi tak kritik direct tanpa adab.. jadi, jika nabi, insan yang paling sempurna dan mulia pun tahu menjaga hati budi orang lain, mengapa kita insan yang hina ini tidak begitu? waspadalah wahai diri ini dan sahabatku sekalian, agar kita tidak termasuk ke kelompok generasi 2K ini.. mudah2an dapat dipanjangkan mesej ini, agar semua mendapat manfaatnya bersama.. insya ALLAH...
CUKUPLAH UNTUK HARI INI..

wsalam..

3 comments:

army said...

ya..gen 2k la ni mmg suka komen & kritik..tp Nazri perasan tak derang ni byk ckp dlm fb dan online chatting jer..tp kalau kita kenal derang secara berdepan, tak begitu. Ada yg pendiam, dan bila bercakap tak setajam yg kita baca masa online..nampak cam gen skrg pendam rasa dan lebih mudah meluah di dada e-tinta...wallahualam.

hanim Nabilah said...

betul.lagi geram kalau orang yang kurang arif dalam hal tu berbicara.sibuk ajak berdebat guna mulut bukan guna akal.

Anonymous said...

Assalam.. Nazri, apa khabar?